maandag 6 augustus 2007

Gent 2007

Uiterlijk zou je het natuurlijk niet opmerken, maar op basis van het aantal jaren dat Theo en Hans inmiddels onafgebroken deelgenomen hebben aan de Gentse Feesten en en (geen schrijffout) passant aan het Open Schaakkampioenschap van deze fraaie stad, kan worden afgeleid dat onze Rokado-helden de middelbare leeftijd wel zo’n beetje bereikt moeten hebben. Maar net als bij Asterix en Obelix lijkt de tijd geen vat op deze jongens te krijgen. Hoewel, Hans moest tal van snotneuzen achter het bord duidelijk maken dat ze hem rustig mochten tutoyeren, om ze er vervolgens overigens keihard vanaf te trappen.
In de tweede ronde wist onze kopman tegen een 3e klasser KNSB helaas een “loper met ongelijke kleur” eindspel met 2 pluspionnen niet te winnen en in de 4e ronde had hij met zwart geen schijn van kans in Lb5 (lijf)variant van IM Edwin van Haastert, maar verder was zijn spel bemoedigend scherp en de 5 witpartijen leverden 100% op. Vlotjes leek het ook te gaan in de 6e ronde met zwart:



Wits laatste zet was exf5 en ik had gelijk het idee dat de stukken weer in’t doosje konden na 12.. Lxd5 13 Dxd5 Pb4 en zeer tevreden maakte ik een ommetje. Daar liep ik Ben (Boog) tegen het lijf, die meende dat wit na 14 Dxb7, Pxc2 15 Kd1 Pxa1 16 Pxa7 een erg gevaarlijke aanval zou krijgen. Toch nog ‘s even kijken: Dxb7 had ik wel gezien, maar ik dacht dat ik altijd Tc7 of zoiets zou hebben. Niet dus 16…. Tc7 gaat keihard fout. Oh, maar dan heb ik 16….Tc5, om 17 Lb5 eraf te meppen. Shit, dan heeft ie b4 en de toren moet de 5e rij loslaten. Getver, ik ben in een smerig klote openingsvalletje getrapt. Is ‘r iets anders? En ik, idioot, sloeg met m’n toren op c2 en kon na het totaal gemiste 15 Pc3 nog wel lang doormodderen, maar verloor toch kansloos. Helaas was het geen openingsvalletje en stond zwart gewoon gewonnen na 17 b4 Lh6 18 bxc5 0-0. De witte koning staat midden in een mijnenveld, afmaken mag ook met een Hoegaardje of 5 achter de kiezen geen probleem vormen. Tjongejongejonge, word ik dan toch oud?

De 7e en 8e ronde leverden weer 2 punten op en de laatste ronde kon ik achter de touwtjes aantreden tegen een Deen van 2278.



Zie foto. In deze stelling speelde ik Txc6 ?!!! En de Deen, die het duidelijk allemaal liever wat overzichterlijker hield, raakte lichtjes geintimideerd, begon redelijk veel tijd te gebruiken en werd er onnavolgbaar afgerommeld. Heerlijk, wat een partij.

Jongens, ik ga verder met A.F.Th. en de Giscours. Groeten vanuit Frankrijk,

Hans, vanuit Najac/ Minervois

Geen opmerkingen: