zondag 25 juli 2010

Gent (3): de anti ping pong strategie van Marco

Na 15 jaar afwezigheid besloot ik weer eens mee te doen met het zomertoernooi in Gent. Hans en Theo doen al jaren mee en ook Leo zou weer eens van de partij zijn.
In de 1e ronde nam een Belg (1600) tegenover me plaats. Op het shirt onder zijn halfopenhangende trui stond een schaakbord en daarop de tekst: "BELGISCH KAMPIOEN". Het woordje "SCHAP" was nauwelijks zichtbaar onder de rest van zijn trui.
Ik vroeg hem of hij Belgisch kampioen was geweest, waarop hij zonder blikken op blozen zei "Awel zulle, ik ben weleens Belgisch kampioen correspondentieschaak geweest." Daar begin je dan je 1e ronde mee, die gelukkig na heel wat strubbelingen tot een goed einde werd gebracht.
Zoals gewoonlijk kan je toernooischaak vergelijken met ping-pong. Je treft normaal gesproken een stuk sterkere/zwakkere tegenstander qua rating en indien je deze verlies/winst cyclus niet doorbreekt, ping-pong je heen en weer. Zaak dus om deze cylcus zo snel mogelijk in positieve zin te doorbreken.

In de 2e ronde speelde ik tegen de sterke Belg Decoster (2303). Deze had vanuit de opening niet veel bereikt en ik begon al voorzichtig aan remise te denken toen hij op de 24ste zet op de proppen kwam met het verassende 24. Pc5 !?


(Wit speelt 24. Pa4-c5 en droomt al van een pion op c8 of b8.)
Het vervolg ging hard: 24..bxc5 (uiteraard), 25. dxc5 Db8 26. Pd4 Pf5 27. Pxe6 fxe6
28. g4 hxg4, 29. hxg4 Pxe3, 30. fxe3 Dg3,31.Tc3 Tf8 32.Dc2 Lxe3 0-1


Marco in de bewuste partij tegen Decoster (foto van website kgsrl.be)
Daarna bleef mijn anti-pingpong strategie succesvol met een reeks remises tegen een stuk hoger gerate spelers tot ronde 7, waarin toch het doek viel. In de rondes 8 en 9 ontkwam ik uiteindelijk toch niet meer aan het ping pongen, al zal daar het strakke dagschema van "niet voor 03.30 uur terug richting hotel" ook wellicht aan hebben bijgedragen.
Al met al een supergeslaagd toernooi en de combinatie schaken/Gente Feesten moet je gewoon een keer meegemaakt hebben om het te begrijpen.
Voor de C/E spelers die verbleven in de spartaanse studentenhomes nog een tip voor volgend jaar: boek een kamer met 2 éénpersoonsbedden in het IBIS hotel Opera dat vlak bij de speelzaal ligt.
Je betaalt 5 Euro p.p. meer per nacht maar je loopt een kwartier minder ver en hebt airco op de kamer. Enkele maanden van te voren reserveren is aan te raden (annuleren kan overigens altijd).

Marco

Geen opmerkingen: