zaterdag 21 april 2012

Knappe winst op Moerkapelle

In de wetenschap dat een overwinning van 5.5-2.5 zou volstaan voor een promotieplaats naar de KNSB togen we gisteren naar de al gepromoveerde en dit seizoen nog ongeslagen kampioen Moerkapelle.
De omstandigheden in de speelruimte aldaar waren origineel te noemen: een zaaltje in een sporthal, het was er bloed heet en in de belendende ruimte was een talentloos reli-bandje vooral bezig met het produceren van decibellen.
En de avond begon ook nog eens rampzalig voor ons: binnen no time waren Peter en Theo klaar, beide reisgenoten waren hard van het bord geduwd en stonden er wat beteuterd bij met een kansloze nul op zak.
Maar het tij keerde: de temperatuur zakte in het zaaltje, de band stopte met spelen en op de vier topborden kwamen we één voor één tot de volle winst.


Hans won nadat zijn tegenstander Hugo van Elteren in een moeilijke stelling teveel tijd uittrok voor zijn zetten, Frank won met overmacht van Gerard van Ommeren, Rex haalde knap het punt binnen in een eindspel tegen Jesse van Elteren en ik smaakte het genoegen om Wouter Vroegindeweij na 28 zetten mat te zetten. Het was alsof we de afwezigheid van Marco zonder problemen konden opvangen...

Ik speelde (met wit) tegen Vroegindeweij een leuke alles-of-niets partij. Dit is de stelling na de 22e zet van zwart:


23.Le6+! Dit is nog goed 23...Pxe6 24.Th8+?? Maar dit niet meer. Het leek me zo'n leuk zetje voor een combinatierubriek in de krant. Hij verliest alleen wel... [24.Dh5! is de winnende zet 24...Tg4+ 25.Kh1 Dxg6 +- ] 24...Kg7 25.Th7+ Kg8? [Hij moest uiteraard 25...Kxg6 26.Dh5+ Kf5-+ proberen] 26.Dh5 Pxg5? 27.Th8+ Kg7 28.Dh6# Mat. Partij is hier na te spelen.

Een tussenstand dus van 4-2 voor Rokado, met nog twee partijen aan de gang: die van Ben en Leo. Ben had tegen Arian de Bruijne een gunstig eindspel bereikt, maar kon met zeer weinig tijd op de klok de winstweg niet vinden, die er mogelijk ook niet was. Het werd remise. Leo speelde met wit tegen invaller Kevin Bakker (1595).


Dat bood perspectief zou je zeggen, maar de partij verliep helaas iets anders dan we gehoopt hadden. In de uitvluggerfase bleek Leo volkomen verloren te staan en Kevin Bakker gaf het niet meer uit handen. 4.5-3.5 derhalve de uitslag, waarmee we net een puntje tekort kwamen voor de opstap naar de KNSB, maar wel op een fraaie derde plaats in de promotieklasse eindigden.

Vandaag kreeg ik nog een typisch Leo-bericht:

Met deze nederlaag blijft de score van Leo tegen minus 1600 spelers op precies 0%, dit is geen fabel, hieronder het bewijs.
Het is allemaal begonnen ooit bij de Bredase districts kampioenschappen ergens in 1990. 1100 had de man en ik verloor, de beste man moest daarna door 2 man op zijn Solex worden gehesen. Hij speelt bij het Princenpaard weet ik nog. Hij is met 1 uit 7 geëindigd, later was ik de enige van de groepswinnaar???!
Deze trend zette zich voort in Groningen 1996 daar waar ik tijdens het kersttoernooi verloor van 1300. Ik kon hem wel vermoorden en keek hem verwijtend aan (ik zal zijn gezichtsuitdrukking niet meer vergeten, hij leefde in de veronderstelling een compliment te krijgen??!, ik had de dame gewonnen hij zette met op f4 mat met een licht stuk) Meteen naar de wedstrijdleider en weg uit het toernooi, naar het hotel spullen pakken en in de trein naar Breda.
1998 een weekend toernooi ergens Hilversum denk ik. Verloren van 15zoveel, buiten zinnen van woede, ik weet niks meer voor de rest, alleen nog dat ik heel erg hyperventileerde. Ik ben zelden zo kwaad geweest, totaal hysterisch. Het voelde alsof ik mijn verstand had laten amputeren.
Het jaar 2000 1e flirtpoging met de Raadsheer. Tegenstander zijn naam ken ik zelfs nog, Patrick Smans toen rating 1580 en kansloos verloren waarna wederom ernstige zelfspot zich openbaarde. Na een biertje of 15 trad enige verlichting op.
Dit jaar nog in Vlissingen 1495 of zo kansloos verloren Een dag later na ronde 7 uitgestapt Nu dan dit weer Voortaan vraag ik eerst de rating van iemand is die onder de 1600 dan geef ik meteen op Ik heb wel wat beters te doen zeg, nakende …zooi
Het is toch volslagen krankzinnig 14 partijen in maastricht gespeeld de laatste jaren speel daar tpr 2140 over die 14 partijen 0 uit 6 tegen laten we zeggen 1550 komt neer op een tpr van ruim onder de 1000 Dit lijkt een beetje op de 1e drie ronden van de Delfst weekendtoernooi 2010 waar ik inderdaad na drie ronden een tpr had van 987 Even kort samengevat.
De meeste schakers spelen tussen bepaalde ranges, laten we zeggen zijn rating + of – 250 ik speel er uitsluitend buiten??!
Het is bij mij lager dan 1000 of hoger dan 2050. Ik ben een wonder der natuur maar dan anders. Schaakgroet en tot volgend jaar in de promotieklasse zonder mij want ik wacht tot jullie zijn gepromoveerd tot de 2e klasse knsb pas dan begin ik te schaken, mooie kutzooi. Leo

Rick

Geen opmerkingen: