zondag 16 december 2007

Rokado geen schijn van kans tegen Rotterdam

Ook een bijdrage van Hans:

Omdat Rick vermoedelijk nog beroerder zal zijn van z’n eerste verliespartij dan ik ben van die van mij, hierbij van mijn hand een eerste aanzet tot een verslag van deze wedstrijd, die helaas geen moment spannend is geweest.
Aangezien Murphy wegens zijn werk onmogelijk kon meespelen en ook Leo van Rhijn niet aanwezig was, moest onze ouwe trouwe supporter en huisschaker weer eens opdraven. Hans sr. speelde gezonde zetten in de opening, miste een goede kans om een intvis op e6 te planten en bezweek uiteindelijk onder de druk. Promotieklasse is simpelweg iets te hoog voor een huisschaker.
Frank speelde op bord 1 met zwart tegen bierliefhebber John Schell. Aan John’s spel is echter niet af te lezen dat hij blijkbaar zelden hoeft te rijden. Frank werd onder druk gezet en John maakte het mooi af met de complimenten van Frank.
Zelf had ik me verheugd op de partij tegen John van Baarle en de opening verliep lekker:

Wit: Hans
Zwart: John van Baarle


Stelling na 16…Da5

Even dacht ik hier aan 17. Kd2 en tijdens de analyse dachten we dat deze zet winnend was, maar het geeft zwart de gelegenheid tot Lg7!17. Pxh7! Kxh7 18. h5 Pxc3 19. hxg6 Kg8 (Kg7 is mat in 4) 20. gxf7? (A tempo, wanneer leer ik het nou ‘s af?? De verleiding is groot, Kxf7 is mat in 5, maar John snapt het spelletje nog steeds aardig. 20. Dg4! had ik moeten zien en spelen. Na 20…Lg7 (enige) 21. Dh5 Td8 (enige) 22. gxf7 Kf8 23. Dc5 Kxf7 24. Dh5 hebben beide niet meer dan zetherhaling. Als zwart probeert naar de damevleugel te vluchten gaat het fout. 24.. Ke7, 25. Dg5 Kd6 26. Dg3 en wit wint.20… Txf7 21. Dxc6 Pd5 22. b4 Dd8? (Frits is genadeloos, zowel John als ik dachten dat Dc7 niet ging wegens De8 met mataanval, overziende dat ook de dame naar g7 kan.)23. Dxa8 Tb7 24. Le4 Pb6 25. Lxb7 Pxa8 26 Lxa8 e5 (John dacht dat wit hier goed stond en dat ik zijn remise aanbod zou afslaan, zelf had ik het gevoel dat wit remise had, maar dat winst vrijwel onmogelijk was.27. 0-0 ? (Er is geen reden om een pion terug te geven 27 dxe5 Lxe5 28 Td1 Lc3 29. Ke2 Lg4 30. Lf3 en wit staat als een huis) 27…Le6 28. Lf3 exd4 29. exd4 Lxd4 30. Tac1 Lc4 31. Tfe1 Df6 32. Te4 (en ja hoor, met deze op Johns tijdnood gespeelde a tempo zet tuint wit erin.) 32…Lxf2! (en om het te verwerken speelde ik nog even door. De les voor de volgende keer is toch weer even elke zet te checken, blijkbaar de enige manier om op 100% te blijven) 0-1 dus en inmiddels 0-3

Hans vs. John van Baarle

Op bord vier verdedigde Frans “schaakjunk” Vreugdenhil zeer nauwkeurig en bleek de ver opgerukte witte pion kwetsbaar. Pech voor Rick en voor ons. Marco miste een goede kans tegen Gerard Kool zodat we op de eerste vier borden op een uiterst zeldzame 0-4 werden gezet. Ik weet niet hoe jullie je daarbij voelen, maar persoonlijk kijk ik nu al uit naar de eventuele ontmoeting voor de beker, als we er tenminste in slagen de hindernis van CE te nemen. Dit kan niet ongestraft blijven, zijn ze helemaal belazerd!!
Leo zit momenteel in een vormcrisesje en dan gaat werkelijk alles fout, daar helpt geen zier aan, maar deze reeks is vaak met een goede partij te stoppen en die kan niet uitblijven. (Liever niet tegen mij, Leo)
Het goede nieuws kwam van Peter die zijn eindspel mooi afwerkte en van Theo, die gelukkig ook weer punten gaat pakken. Verder nog goed nieuws in de vorm van oudlid Jos Visser, die weer wil gaan schaken en eventueel kan invallen als we weer krap in de spelers zitten.

Messenslijpen jongens tijdens de kerstdagen!

Hans

Geen opmerkingen: