zaterdag 29 maart 2008

Dos Hermanas


Dos Hermanas is een van de grootste en langstlopende internet schaaktoernooien die er zijn. Het is een jaarlijks in maart terugkerend evenement en wordt mede georganiseerd door Internet Chess Club (ICC voor het gemak).
Het format is als volgt: in eerste instantie worden er een aantal 12-ronden durende kwalificatietoernooien gehouden met een bedenktijd van 3 minuten per persoon per partij. Deze toernooien worden juist op dit moment gehouden: dagelijks vanaf 28 maart tot en met 2 april steeds twee toernooien: één om negen uur ’s-avonds en één om drie uur ’s-nachts (voor de niet-Europese schakers). Na deze kwalificatie reeks volgen de finales in een knock-out systeem, waarbij de winnaar op zaterdag 5 april bekend zal zijn.

Ik speel elk jaar wel een paar toernooitjes mee. Kwalificatie kun je je bij voorbaat wel uit je hoofd zetten, daarom moet je niet willen meespelen. Het prijzengeld is namelijk bijzonder interessant, en geld trekt, zoals bekend, sterke spelers als een magneet aan. Zo wordt de overall winnaar beloond met een geldbedrag van maar liefst € 1800. Je kunt er dan inderdaad van verzekerd zijn dat er ijzersterke grootmeesters op afkomen, want wat is er mooier dan thuis vanaf je computer geld te verdienen met datgene waar je goed in bent en wat je leuk vindt? Maar ook voor de gemiddelde kneus zoals ik is het bijzonder leuk om mee te kunnen spelen, want hoe vaak word je nou in de gelegenheid gesteld om het in een blitz-toernooi op te nemen tegen meesters of grootmeesters? Met name dit is de charme van Dos Hermanas, en verklaart ook de populariteit en de massaliteit van dit internettoernooi.

De leuke geldprijzen hebben helaas ook een schaduwzijde. En die is dat er toch flink wat mensen zijn die hun toevlucht zoeken tot het zgn. “cheaten”, het vals spelen dus, en tijdens de partijen gebruik maken van de analyses van sterke schaakprogramma’s als Fritz en Rybka. ICC schijnt, gesteund door jarenlange ervaring, inmiddels geavanceerde methodes ontwikkeld te hebben om dit cheaten te detecteren en er daarmee voor te zorgen dat er aan het einde in ieder geval een “cleane” winnaar overblijft. In het verleden werden er zelfs grootmeesters gediskwalificeerd omdat ze vals gespeeld (zouden) hebben. En de in Cuba geboren Amerikaanse grootmeester Julio Becerra (rating 2573) werd enige jaren terug uiteindelijk zelfs zijn titel ontnomen toen bleek dat hij hulp van de computer had gekregen. Soms leidt deze cheating-paranoia tot een soort heksenjacht. Wanneer jij als willekeurige nobody met een lage rating bijvoorbeeld een aantal sterke tegenstanders onverwacht achter elkaar verslaat, moet je niet vreemd opkijken dat je uit het toernooi wordt genomen op verdenking van vals spel.
Maar goed, normaal gesproken is het meespelen gewoon erg leuk. Meedoen is ook heel gemakkelijk. Wat je moet doen is het volgende: registreer je gratis bij ICC. Dat doe je hier, je kunt dan een zogenaamde “Free Trial” aanmaken die 14 dagen geldig is. Om te kunnen spelen moet je de software van ICC downloaden en installeren. Ik adviseer om BlitzIn 2.7 voor Windows te gebruiken (Dasher vind ik zelf niet zo mooi). Om je (uiteraard eveneens kosteloos) in te schrijven voor het Dos Hermanas-toernooi, moet je hier zijn.
Het enige wat je daarna nog hoeft te doen is ervoor zorgen dat je op de juiste tijd ingelogd bent op ICC. Je wordt dan automatisch toegevoegd aan het deelnemersveld. Bij een speeltempo van drie minuten en een lengte van 12 rondes neemt een gemiddeld toernooi ongeveer totaal twee en een half uur in beslag. Dus als je de tijd hebt, waag eens een poging.

Gisteren speelde ik ook mee en behaalde in een veld van meer dan 400 deelnemers een niet onverdienstelijke 66e plaats met 7 punten uit 12 partijen bij een gemiddelde (blitz-) rating tegenstand van ongeveer 2350. Zo mocht ik het in de tweede ronde met wit opnemen tegen Smallville (de Amerikaanse grootmeester Hikaru Nakamura – 2670). Die partij zal ik hier niet laten zien, omdat er gebeurde wat altijd gebeurt als ik teveel opkijk tegen mijn tegenstander: ik word zonder tegenspel weggevaagd. Tegen mindere goden kon ik de schade herstellen en in de vijfde ronde speelde ik vervolgens met zwart tegen Szmetan (de Argentijnse IM Jorge Szmetan - 2387). Die partij verloor ik ook, zij het met meer strijd. In de zevende ronde wist ik met zwart zowaar jm-2460IM (de eveneens Argentijnse IM Alfredo Giaccio - 2472) te verschalken in een niet onaardige partij. Door verlies in de volgende ronde tegen AyrapetyanY (de Oekraïense grootmeester Yuriy Ayrapetyan - 2504) slaagde ik er niet in me te mengen in de strijd om de bovenste plaatsen. Dat ik in de voorlaatste ronde net niet opgewassen bleek tegen Olimpus (de Paraguaanse grootmeester Axel Bachmann - 2506) werd naar mijn mening niet alleen verklaard door het ruime onderlinge krachtsverschil, maar ook door de eveneens ruime hoeveelheid ingenomen alcoholische versnaperingen aan mijn kant. Je moet er natuurlijk wel wat te drinken bij hebben, om met Willem Kloos te spreken.
Die bovenste plaatsen bleek overigens niet onverwachts een zaak die uitgemaakt werd door grootmeesters als Baadur, Tigran Petrosyan, Illescas en ook Nakamura.

Tot slot mijn winstpartij op Alfredo Giaccio:

Wit: jm-2460IM (2782)
Zwart: SpinTiger (mijn handle op ICC – 2265)
Dos Hermanas, Internet Chess Club (7), 28.03.2008


1.e4 c5 2.Pf3 e6 3.d4 cxd4 4.Pxd4 a6 5.Ld3 Pc6 6.Pb3 Pf6 7.De2 d5 8.e5 Pd7 9.f4 Le7 10.Le3 f5 11.P1d2 0-0 12.Pf3 b5 13.c3 Pb6 14.Pbd4 Ld7 15.Pxc6 Lxc6 16.0-0 Pc4 17.Ld4 Tc8 18.b3 Pb6 19.Df2 Pd7 20.Tfd1 Lb7 21.b4 Tc6 22.a4 bxa4 23.Txa4 Pb6 24.Lxa6 Pxa4 25.Lxb7 Txc3 26.Lxc3 Pxc3 27.Tc1 Lxb4 28.Pd4 Pe4 29.Db2 Lc5 30.Kh1 Lxd4 31.Dxd4 Dh4 32.De3 g5 33.g3 gxf4 34.gxf4 Kh8 35.Tc8 Txc8 36.Lxc8 Dg4 37.Lxe6 d4 38.De1 d3 39.Lb3 d2 40.Df1 d1D 41.Lxd1 Pf2+ en Giaccio ging in deze remisestelling door zijn vlag. Niettemin 0-1!

Als je de tijd ervoor hebt, speel eens een keertje mee en maak kans om tegen een meester dan wel grootmeester uit te komen.

N.B: Ook in het toernooi van dit jaar was het weer raak: grootmeesters die werden gediskwalificeerd vanwege vermeend vals spelen. Zo werd nu de Armeense grootmeester Petrosyan uit de strijd gehaald. Deze ontstak daarop in grote woede, hij was zich van geen kwaad bewust! Hij vond zijn behandeling zo onrechtvaardig en willekeurig dat hij per direct besloot om, tenzij er nog excuses gemaakt worden, ICC te verlaten en er nooit meer terug te keren. In wat gebrekkig Engels hier in zijn profiel op ICC zijn aandoenlijk commentaar op de zaak: