maandag 23 februari 2009

Noteboom toernooi 2009

Zo, de alcoholdampen zijn beetje voor beetje uit mijn lichaam aan het verdwijnen. Soms pakt drank goed uit bij mij, gisteren tijdens de laatste ronde van het Noteboom-weekendtoernooi in Leiden niet dus.

Ik was de zaterdagavond met Wilbert (Suurewaard) en Sander (Boogaard) op pad gegaan en we hadden gehoord dat het café ‘Duke’ gezellig zou zijn. Dus wij daarheen. Je moest daarvoor twee uur binnen zijn anders kwam je er niet meer in. Om half vier en na 5 bier en 7 wodka’s, realiseerde ik mij dat ik mijn hotel al betaald had. We hebben het hier over Golden Tulip. Ik sprintte het café uit zonder nog iemand te groeten. Onderweg was ik aan het uitrekenen wat dat bed me per uur kostte :( Wodka heeft toch wel een soort LSD werking op mij, ik kan me nog herinneren dat ik het langdurig hardop op aan het praten was voordat ik in slaap viel. Dat slapen duurde echter niet lang. Om 6 uur werd mijn toch al korte slaap ruw verstoord door de telefoon. Slaapwandelend nam ik hem op, niet eens boos of kwaad. Wilbert!? eerst en daarna Sander, ik begreep er niets van waar ze het over hadden, een partijstelling?! vond het slecht in mijn droom passen en hing op.

Acteraf bleek dat ze met een slechte smoes probeerden bij mij op de kamer te komen, ze hadden zelf geen hotel genomen. De smoes was dat ze nog partijen wilden doornemen voor de volgende dag, maar daar trapte de nachtportier (geen schaker) niet in haha. Tja, ik sliep gewoon door dus en had geen weet van wat die twee nu gingen doen. Wel die gingen met de nachtrein alsnog maar naar Utrecht terug. Het laat zich raden dat er na ronde 5 bij twee spelers een reglementaire nederlaag te noteren viel wegens afwezigheid.

Genoeg geluld, over de volgende partij ben ik tevreden.

Ronde 4 (1) Leo,Don (1936) - Huijsers,M (1900)

1.d4 e6 2.Nc3 b6 3.e4 Bb7 4.Bd3 Nf6 5.Nf3 Nc6 6.a3 d6 7.0–0 [7.d5!?] 7...Be7 8.Qe2 Nd7 het begin van een reeks passieve zetten, het lijkt wel of het plan van zwart het bezet houden van het veld b8 met een paard is :) 9.e5 d5 10.b4 Ncb8 11.Rb1 a5 12.b5 c5 13.bxc6 Nxc6 14.Nb5 Ndb8 stick to the plan, in ieder geval consequent.


15.Bg5!! in da house! 15...Nxd4? zwart stort gelijk in [15...Bxg5 het beste maar niet goed genoeg 16.Nd6+ Kf8 17.Nxb7 Qc7 18.Nd6 Be7 19.Nb5 plus 2] 16.Nfxd4 Bxg5 17.Nd6+ Ke7 18.Qh5 de zwarte stelling is een ruïne :)


18...Qf8 19.Qxg5+ f6 20.Qg4 Bc8 21.Nxc8+ 1–0 Met een score van 3 uit 6 en ondanks een ½ uit 2 op de zondag toch een TPR van 1978.

Don Leo

Geen opmerkingen: