zondag 21 november 2010

***!

Ook met de Raadsheer uit Zundert gaat het lang niet slecht. We draaien in het eerste promotieklasse jaar vooralsnog mee in de top en vanmiddag kregen we Veldhoven op bezoek.
Zelf speelde ik met zwart tegen de op en top gemotiveerde Rudy Simons, die onze onderlinge parij van het vorige seizoen nog niet vergeten was en op wraak uit was. Na een hevige strijd waarin wit een kwaliteit had voorgestaan en ook weer had ingeleverd, resteerde er een eindspel dat zeer waarschijnlijk remise is.

We komen erin na wits 35e zet Td6-e6


Omdat ik me ervan bewust ben dat er niet alleen Rokado-ers Rick’s fraaie blog bezoeken en ik al eerder heb geconstateerd dat de sporadische oud-testamentische krachtermen uit mijn bijdragen op andere sites met *** worden weergegeven, volgt hier de gekuiste versie van een drama.
Met nog een half uur op de klok voor 5 zetten denk ik na Te6 onmiddellijk. ”He, Pf7 met de dreiging Pg5 en Te7 kan niet wegens Kf6”. En ik speel a tempo 35...Pf7 om na 36 Te7?? inderdaad  a tempo Kf6?? te laten volgen.
In plaats daarvan was 36...Te2 winnend. Na 37. Kg4 Kf6 38. Te8 Te1 verliest zowel 39. Kf3 Txe4 als 39. Lc6 Txe8 40. Lxe8 Ke7:


In de partij volgde uiteraard op 36.. Kf6?? 37. Txf7 Kxf7 en Ld5 *** nog`s an toe.

De andere Rokado-ers Frank en Leo wonnen wel en de wedstrijd eindigde in 4-4 zodat we nog steeds ongeslagen zijn. Voor de volgende ronde de staat de topper tegen de Stukkenjagers op het programma.

Hans

Geen opmerkingen: