zondag 10 juni 2012

Snelschaken bij SV Hoeksche Waard

In Sporthal Cromstrijen in Numansdorp werd afgelopen donderdag een nieuwe editie toegevoegd aan de langlopende reeks van open snelschaakkampioenschappen georganiseerd door schaakvereniging Hoeksche Waard. SV Hoeksche Waard is de fusievereniging die voortkomt uit de clubs Beijerland en SV Numansdorp. Voor de fusie werd het toernooi al jaarlijks gehouden door SV Numansdorp.

Dit snelschaaktoernooitje is dus inmiddels een mooie traditie geworden dat steeds plaatsvindt als afsluiter van het schaakseizoen. In een ver verleden heb ik het wel eens gewonnen (en ik geloof ook niet meer dan 1 keer). Het berichtje dat destijds in het Kompas verscheen, prijkt sindsdien op het prikbord bij mijn ouders in de keuken.



Uit welk jaar dit stukje dateert weet ik niet meer. Ik vermoed 1992 of 1993, maar het kan ook wel later zijn. Uit het artikeltje bleek mijn winst dus een uitzondering te zijn: als op dat moment achtvoudig winnaar had Ben Boog toen dus min of meer een abonnement op de toernooiwinst.

De opkomst was dit jaar, ondanks de gezochte publiciteit, karig te noemen: zo'n twintig schakers waren op het jaarlijks terugkerende toernooitje afgekomen, waaronder een forse afvaardiging van Rokado: 6 man met Hans, Theo, Marco, Leo, Ben en ik zelf. De overige deelnemers waren leden van het organiserende SV Hoeksche Waard (dit jaar terug gegleden naar de 3e klasse RSB), hoewel hun eerste bordspeler het liet afweten, wat jammer was.

De voorronde was ook dit jaar een formaliteit en werd vlotjes afgewerkt zodat we snel met de finaleronde konden beginnen. In poule A waren alle Rokado spelers aanwezig (je moet er niet aan denken wat de Rokado-speler zou overkomen die zich niet zou weten te plaatsen voor deze groep....Eeuwige hoon van zijn teamgenoten zou ongetwijfeld zijn onaangename deel geworden zijn.)

De finalegroep mondde uit in een wedloop tussen mij en de verrassend sterk spelende Angelique Osinga die de ene Rokado-speler na de andere versloeg. Het werd helemaal spannend toen Angelique mij tot mijn verrassing mat zette in onze onderlinge partij. Gelukkig was Hans niet te beroerd om mijn toernooi te redden, zoals hij het zelf uitdrukte, en in de een na laatste ronde won hij gedecideerd van Angelique. In de laatste ronde legde Theo mij gelukkig geen strobreed in de weg, waardoor de winst van Angelique op Marco geen invloed meer had op de kop van de ranglijst.

De eindstand van dit jaar (mij later nagezonden door Frans op de Beek, waarvoor dank!)




Hans en Theo speelden al duizenden partijen tegen elkaar


Op de voorgrond Walter van Dijk tegen Marco


Angelique versloeg ook Leo


De beker voor de eerste plaats en de wisselbeker met daarop de namen van Hans (5x), Leo (2x), Ben, Theo en Julian van Overdam.

Met hartelijke dank aan de mensen van SV Hoeksche Waard voor het wederom prima organiseren van dit toernooi!

Rick

Geen opmerkingen: