woensdag 27 juni 2007

Spektakel snelschaken Apeldoorn

Zaterdag 23 juni werd het lightningchess snelschaaktoernooi gespeeld te Apeldoorn. Met slechts 2 minuten bedenktijd per persoon konden de gekste taferelen worden verwacht. Samen met 2 clubgenoten uit Weert besloot Marco dit jaar zijn kansen te beproeven. De maandag ervoor was Frank op bezoek geweest en werden er diverse potjes in het supersnelle tempo gespeeld. De 50/50 score gaf de burger moed.
Wat opviel was dat onder de 160 deelnemers er relatief veel jongere deelnemers waren en echte toppers zoals IGM’s ontbraken. Er werden 4 voorrondes van 7 partijen gespeeld die elk ad random ingedeeld werden. Vervolgens kwam je in een finalegroep van 18 deelnemers aan de hand van het behaalde puntentotaal. In totaal dus 45 potjes!
Het begin was desastreus met 0 uit 4 maar uiteindelijk toch 3 uit 7 in de 1e voorronde. In de rondes 2 en 3 startte ik telkens met nederlagen en eindigde dan weer slechts met 3 uit 7, waarna er enigzins herstel volgde met 4,5 uit 7 in de laatste voorronde. Het puntentotaal bleek een indeling in finalegroep 5 op te leveren, waarin een magere 8,5 uit 18 een plaatsje in de grauwe middenmoot gaf. Enige troost was dat ik wel wist te winnen van de nr. 1 in de groep. De twee clubgenoten van Weert eindigden uiteindelijk in finalegroep 7, maar er zat in de voorrondes wel een fraaie overwinning bij op 2200+.
Ondanks het supersnelle speeltempo viel het vooraf gevreesde constante omvallen van stukken en gegraai over en weer erg mee en verliepen de meeste partijen in een uiterst correcte en vriendelijke sfeer. Naast de diverse “normaal” verloren en gewonnen partijen waren er uiteraard ook legio partijen waarin vreselijk werd geblunderd. Daar ik dit vaker deed dan mijn tegenstanders is de magere score snel verklaard. Voorbeeldje: tegen de latere winnaar van Assendelft had ik een vrijwel gelijke stelling zonder dames met ieder nog 40 seconden op de klok. Hij heeft een toren op f1 en a1, ik op f8 en a8. Wit speelt Txf8, ik doe geniaal Kxf8 en geef op na Txa8. Ook wist ik in 3 gewonnen staande potjes nog mijn koning in te laten staan, terwijl ik dit voordeeltje slechts 1x zelf aan mijn kant had. (zo winnen voelt trouwens wel goed als je nog 12 seconden hebt, je tegenstander 25 en je in een dame-eindspel met pion minder zit: zijn koning op g2 je doet ergens flauw Dd5 en na een pionzet op de damevleugel claim je de winst, terwijl je tegenstander iets uitroept van aaarghhh)
Een incident(je) had ik ook. Tegen een klein dik mannetje in de finalegroep had ik in een totaal gewonnen stelling een stuk en wat pionnen meer en sloeg met mijn pion zijn toren op f8 met schaak. Ik zei bij het promoveren dame, maar vergat voor het indrukken van de klok de extra witte dame (bij elk potje staat voor zowel wit als voor zwart een extra dame naast het bord!) op het bord te zetten in plaats van de pion. Ook had hij toen nog 10 seconden en ik meer dan 1 minuut. De tegenstander claimt hier winst wegens “onreglementaire zet” en zet de klok stil. Een arbiter komt erbij en gaat dan uitleggen dat wat Marco heeft gedaan welliswaar niet correct is, maar dat uiteraard niet leidt tot verlies van een partij. De tegenstander krijgt ter compensatie 10 seconden bij (hetgeen ook duidelijk staat in de vooraf uitgedeelde en opgehangen reglementen). Hij blijft tegen de arbiter discussiĆ«ren dat deze echt ongelijk heeft! Ik geniet en geef intussen de klok aan de arbiter om zijn 10 seconden erbij te laten zetten. Ik sta dus inmiddels een toren, paard, pionnen en een zee van tijd voor. Het uitspelen is een een slachting. Binnen 5 zetten staat het ventje mat. Heerlijk. Dit was dus een uitzondering, vrijwel alle partijen verliepen zeer sportief.


Om hoog te eindigen is er de vorm van de dag nodig en vooraf wat speelritme opdoen met een digitale klok. Daarbij gerekend dat de snelschaaktalenten van Hans, Frank en vooral Rik in dit tempo heel wat hoger aangeslagen mogen worden dan die van mijzelf, zou er volgend jaar best een grotere Rokado-afvaardiging mee mogen doen. Ik doe zeker weer mee!
Voor de liefhebbers staan de uitslagen en diverse filmpjes op Lightningchess. Onder de rubriek foto’s is onze geliefde 3e bordspeler terug te vinden onder serie 11.

Marco

Geen opmerkingen: