maandag 12 mei 2008

Check Mate als ideale schaakclub

Marco's uitlating in één van zijn mailtjes, over de interne competitie bij SV de Raadsheer als "een of ander intern toernooitje van een boerenclubje dat tracht zich omhoog te werken maar daar de interne kwaliteit niet voor heeft", heeft kwaad bloed gezet bij Frank, de voorzitter van deze vereniging, en hem verleid tot een ware filippica. In een open brief aan Hans haalt hij zijn gram:

Hoi Hans,

Ik heb je bericht hieronder gelezen, net zoals de eerdere woordenwisseling die uit eerdere mails blijkt. Aanvankelijk had ik alleen je eerste mail gelezen, maar daar stond de verassende uitspraak in dat ik Marco M op zijn bek moet timmeren. Dat vraagt natuurlijk om een nader onderzoek. Ik heb dus alle mails gelezen en daarbij kom ik enkele uitspraken tegen over ons schaakclubje in Zundert. Het is zoals gezegd een boerenkoolclub met ambitie.
Onze prestaties worden een beetje vergeleken met die van Don Quichotte, zijn ezel en Sancho Pancho. Ons geklooi ligt volgens onze analyticus Marco vooral aan het gebrek aan hersencellen. We missen simpelweg de kwaliteit om er iets van te maken. Het werkt wel verhelderend want wijzelf hadden dat nog niet in de gaten, dat we er niets van konden. Maar nu zijn we uit onze droom, we kunnen er niets van.

Ik heb er lang over na gedacht, Hans. Ik ben tot de slotconclusie gekomen dat jouw neef volkomen gelijk heeft. We kunnen er helemaal niets van. Ik ben daarom nu de lange termijn strategie van Schaakvereniging de Raadsheer aan het heroverwegen. Ik probeer een club altijd te vormen naar een goed voorbeeld. Een lichtpunt in de duister. Een club die ons vertelt wat we fout doen. Die aangeeft hoe het wel moet. Na een halve maand overwegen bent ik er uit. We moeten meer gaan lijken op die schitterende club uit het zuiden van Brabant. We moeten een voorbeeld nemen aan die parel aan de A2, de trots van Weert. We moeten kortom alles wijzigen en gaan lijken op Check mate.

Wat moeten we dan allemaal doen:

* We moeten ten eerste 35 leden de club uit gooien. Het aantal van ongeveer
45 wat we nu hebben is veel te veel. In Weert laten ze kennelijk alleen de elite toe in die club. Die club telt maar 9 leden. Hebben ze daar een of andere ballotage commissie ? Geen idee, ik hoop dat nog eens een keer te weten te komen. Die 9 mensen die ze daar over hebben vormt natuurlijk het neusje van de zalm van de Noord Brabantse schaakbond. Die kunnen pas schaken, man. Het is echt een bestuurlijke prestatie dat de inwoners uit Weert, de Weirdo's. Met zijn allen hebben ze besloten dat die club maar uit 9 mensen mag bestaan. Hieraan voorafgaand is natuurlijk een selectie procedure net zoals bij Idols aan voorafgegaan. Onze Marco is een van de 9 godenzonen die door het jury commentaar heen is gekomen en die waardig genoeg gevonden is om zijn schitterende spel te vertonen.

* Daarnaast moeten we de jeugdafdeling skippen. Alle 25 jeugdspelers die we hebben moeten er uit. Je kunt natuurlijk pas echt schaken als je voorbij de 36 bent. Dit is namelijk de leeftijd van de jongste Check Mater.
* Onze naam deugt niet. Die moet modern, flitsend zijn en ook nog eens alle lagen van de samenleving aanspreken. Neem nou bijvoorbeeld Check Mate. Zo moet het. Vanuit het Engels vertaald betekent dit, als ik me niet vergis, Schaak Vriend. En als je het uit het Australisch zou vertalen, en ik denk dat ze op die manier aan de naam gekomen zijn dan betekent het Schaak, Maat. Het zijn dus eigenlijk de Schaakmaatjes. Dit is een naam die het een en ander suggereert. Het lijkt net alsof ze elke vrijdagavond in een of ander donker clubgebouwte daar bijeen zijn, onze schaakmaatjes. Met zo'n naam hoef je er al niet of te rekenen dat er al vrouwen komen. Die zien het zich al voor zich, dan moeten ze daar op een avondje in een of ander onguur clublokaaltje samen zijn met de schaakmaatjes. Wie weet wat er dan allemaal gebeurt. Ze zijn hun leven niet veilig. Dus als club hoef je niet bang te zijn dat je weer moet gaan uitleggen dat vrouwen niet welkom zijn. Jeugdspelers zijn misschien geïnteresseerd. Maar ik kan het me al helemaal voorstellen, die komen dan thuis en zeggen dan tegen hun ouders: "Papa, mama, ik wil graag gaan schaken bij de Schaak Maatjes." Nou, ik zie het gezicht van die vader of moeder al voor me. Die vader zegt dan natuurlijk meteen dat dit niet mag. "Ben je nou, godverdomme helemaal belazerd, een beetje daar gaan zitten schaken daar tussen die gasten ? Je weet toch wat ik heb gezegd, je mag geen snoep aannemen van vreemde mannen, als vreemde mannen zeggen dat je mee mag rijden naar school, doe je dit ook niet. Daarom mag je ook niet gaan schaken met die vreemde mannen ".
Zo weer een probleem opgelost, jeugd zul je dus ook weer niet aantreffen. Getrouwde mannen hebben in principe ook niet zoveel zin. Ze willen geen schaak maat worden, ze hebben al genoeg aan hun eigen vrouw. Eigenlijk de enige groep die je overhoud is de homo beweging. Die moeten ongetwijfeld worden aangetrokken tot de naam Schaak Maat. Die zien het wel zitten om nog wat Schaak Maten op te doen. Dan kunnen ze met zijn allen een boot maken om dan mee te doen aan de jaarlijkse parade in Amsterdam. De boot heet dan natuurlijk Check Mate. Dan kunnen ze weer wat leden werven. Wel doeltreffend.
Ja, hoe moet onze naam dan worden ? Ik heb geen idee, andere clubs hebben me wel eens gemaild dat de Raadsheer beter anders vernoemd kan worden. Enkelen kwamen wel met originele ideeën zoals de ONraadsheer of de VERraadsheer. Ik houd me aanbevolen.

* Interne competitie: die moeten we volgens Weerts model maar meteen gaan afschaffen. In Weert hebben ze ook geen interne competitie. Dit is natuurlijk ook allemaal onzin. We moeten bij de Raadsheer eens inzien dat dat interne gepruts net is als water naar de zee dragen. Het is helemaal niet zo dat ze in Weird te weinig mensen hebben om een interne te vormen. Ze zien gewoon in dat dit verspilling van tijd is.

* We moeten gaan schaken in een andere provincie. Volgens mij ligt Weird in Limburg, de meest prachtige en onbetrouwbaarste provincie van het land.


Caminito del Rey wellicht een suggestie voor het weekendje weg van SV de Raadsheer?

Dit zijn maar enkele overwegingen. Als je nog aanvullingen hierop hebt dan hoor ik het graag.

En o ja, het is ook een ontzettend sympathieke club. Een weekend in het jaar gaan de Schaak Maatjes een weekendje weg met alleen maar de leden.
Dus de partners mogen alleen thuis blijven. Opvallend, maar toch een leuk initiatief. Alle negen verzamelen dan bij een ontmoetingsplaats langs een willekeurig benzine station en dan laden ze hun spullen in in een grote auto en dan gaan ze lekker een weekend naar Center Parcs, Landal Green Parcs, Roompot vakanties of een ander oort van Sodom en Chomorra. Ik kan met al helemaal voorstellen hoe het er dan aan toegaat. Ze moeten natuurlijk eerst controleren dat ze niets zijn vergeten voordat ze op pad gaan. Dus op de ontmoetingsplaats bij het benzine station vindt die check dan plaats.
Ze hebben dan ongetwijfeld daarin een georganiseerde functiescheiding. De een noemt de attributen op die noodzakelijk zijn voor een weekend onbegrensde lol en de ander roept dan of het aanwezig is in de auto of niet.
Zo'n controle loopt dan ongeveer als volgt:

* Paspoorten/ identiteitskaarten ?
Check Mate.

Dit is namelijk het signaal dat het klopt. Ze hebben het gecontroleerd. Het is akkoord en ze kunnen weer verder. Het is gecontroleerd dat het klopt.
Ze hebben het gecontroleerd. Om dit bevestigen zeggen ze tegen elkaar. Ik heb het gecontroleerd vriend. In het Australisch is dat dan: Check Mate.
Op die manier zouden ze ook op die naam gekomen kunnen zijn. De naam betekent dan: Ik heb het gecontroleerd maat. Dit zou ook een logische verklaring voor de naam Check Mate kunnen zijn. Het is namelijk ook van toepassing op schaakgebied. Als je een variant in het schaken aan het narekenen bent dan moet je ook controleren of het klopt. Dus je zit in een moeilijke stelling te denken en je bent eruit, je wil een zet doen. Voordat je de zet doet kijk je een teamgenoot aan en die teamgenoot zegt dan "Heb je het gecontroleerd, maat ? (Australisch: Check mate ?) ". Ja, is het antwoord, "Check Mate". Ja, de variant is dus gecontroleerd, maat, er is niets aan het handje. Full control. Heel vervelend als de tegenstander dan toch een goede zet doet, die tot verlies lijdt. De procedure zal dan de volgende keer wat worden aangescherpt. Bij de volgende wedstrijd wordt dan weer een zet overdacht in een moeilijk stelling en je wil dan een zet doen. Je medespeler kijkt je vragend en argwanend aan en zegt "check Mate ?", Ye, man, Check Mate. "Realy check mate ?" (heb je het echt gecontroleerd ?). Ye man, Realy check mate.
Ok. Het wordt beschamend als de tegenstander dan weer met een goede winnende zet komt. Dan moet de procedure weer verder worden aangescherpt.
Als je dan een zet wil doen dan gaat het gesprek als volgt:
je medespeler zegt: "CHECK MATE ?", "ye, I think so, Check Mate. "REALY CHECK MATE???", Ye, I think so, dit moet goed zijn denk ik. De medespeler zegt dan "IF YOU HAVE REALY CHECKED MATE, dan speel je hem maar, maar als het fout is verdubbelt de contributie. "OK, then I will check again mate".

Ik dwaal een beetje af, terug naar de parkeerplaats waar de CHECK procedure in volle gang is.

* Voetbal
Check Mate.
* Genoeg geld
Check Mate
* Tandenborstels
Check Mate
* Schaakbord
Check Mate
* Schaakstukken
Check mate
* Handdoeken
Check Mate
* drie paar sokken
Check Mate
* Schone onderbroeken
Check mate
* Gezinsverpakking condooms
Check mate

Ja, je weet natuurlijk nooit wat je tijdens de vakantie kunt oplopen. Zo ging een vriend van mij vroeger op vakantie naar LLoret de Mar om daar eens flink te op het strand te gaan ketsen. Zijn oude moeder die geloofde in romantiek vroeg toen hij thuiskwam of hij nog iets had opgedaan in LLoret de Mar, nog een leuk meisje om mee te trouwen. Nee, moeder, het enige wat ik heb opgedaan is geslachtsziekte, was het antwoord. Of zoals mijn opa een tegen mijn ome Toon zei. "Je gaat met zijn tweeën op vakantie, zorg dat je niet met met zijn drieen terugkomt".

*Tom tom, (zonder kom je natuurlijk nergens) check mate
* genoeg brandstof
Check Mate
* Barbeque
Check Mate
* Schaakboek: Oom Jan, leert zijn schaak maatje schaken.
Check Mate
* Glij middel
Check Mate

Na deze controle kunnen ze met zijn allen veilig en met een gerust hard op weg. Er zullen wel foto's en filmpjes zijn gemaakt van deze vakantie.
Maar daarvoor verwijs ik jullie door naar de minder bekende videotheken over een paar weken.

Hans, zullen we de club naar dit model veranderen ?

Groeten,

Frank

Geen opmerkingen: