maandag 16 november 2009

Verslag Haags weekend toernooi

Zat slecht in mijn vel door van alles en nog wat. Het is uit met de vriendin, ik had last van mijn rug die donderdag nog door de chiropractor was gekraakt, maar het zat net niet lekker, waardoor ik van die steken onder in mijn rug had. Dat werkte flink op mijn zenuwen. Verder had ik vrijdagavond nog voor de beker tegen Sjah mata verloren in een krankzinnige triller. Om twee uur pas slapen en dan om half zeven eruit om de trein te gaan halen.
Dan zaterdag drie partijen moeten spelen omdat het recht van de bye al vergeven was op de vrijdag dus. De zaterdagavond even met Wilbert wezen stappen in een Haags Cafeetje, tot ca 2 uur, om half drie gaan slapen en dan zondagvroeg er weer tegenaan.
Grappig is dat al mijn partijen door zwart zijn gewonnen, gelukkig had ik drie maal zwart. Alle partijen waren leuk en spectaculair te noemen.

Een paar stellingen

Leentjes - Don Leo, ronde 1, stelling na 21 Th2?

21. .. Lxc5! 22. Dd3 Dg1+ 23. Tf2 Dg3+ Kd2 24. Lxd4! 0-1


Don Leo – Gert Steegmans ronde 4. Ik ben helemaal op een hoop gespeeld, Wilbert zei dat zwart plus 10 op de witte velden stond en wit + zes op de zwarte :)Ik dreig La3
Zwart vond hier na lang denken het sterke 26 .. Dc6! Nu falen zowel La3 als Txb7 op 27... Txe2 gevolgt door Dxg2+. Knap gevonden. Ik wist deze stelling ondanks alles weer binnen remise vaarwater te krijgen omdat met 43 seconden op de klok de partij alsnog weg te geven.


Patrick Hatsjoe – Don Leo ronde 5

Wit’s laatste zet (b5) probeert hem tegenspel te verkrijgen. Dat komt er niet
36 .. cxb5 37 Txd5 Pe5! 38 Txb5 Pd3 39 Dc2? Dd7 kleine dreiging 40 Pf2! Is wel voldoende maar wit wilde er worden afgeknuppeld, ok dan 40 .. Kh2 ;) Pxd1 41. Dxf5 :) Txf5 0-1


Ik heb wit al uit elkaar gespeeld, maar ben nog niet binnen, dat duurt niet lang, daarbij moet natuurlijk niet op materiaal worden gekeken, de e-lijn moet open

17.. Pg4 18 Dh3 e5! 19 Dxg4 exf4 20. Dxf4 Dxd3 21. Td1 Te8! Zo fase 1 precies volgens plan



Sla me dan als je kan. 22. Dc1 Df5 23 Ta1 Te6 24 Dd2 Tce8 25 h3 gaat je maken, dank u. 25.. g5 ik zal het wel even helemaal openbeuken dan :) 26 Kf1 g4 27 hxg4 Dxg4 de witte stelling lijkt al aardig op een abattoir, het slachtvee kan via de open h-lijn worden afgevoerd.


Zo nu nog even een plannetje uitbroeden. Ik vond er een. Doel een toren op h6 zien te krijgen zonder dat wit via de e-lijn binnen kan komen. 28 .. Dh5 (met zicht op e8) 29 Kg1 f5 30 Txe6 Txe6 31 Te1 Th6 game over dacht ik. Wit vond nog 32 f3 Dh2+ 33 Kf2 Dh4+ 34 Kg1?! Tja wil zich niet laten afslachten maar de deur is toch echt dicht hoor 34 .. Lxd4+ 35 Kf1 Dh1+ 36 Ke2 Dxg2 ik wikkelde nu af naar gewonnen toreneindspel

Zo tpr 2000+ :)

Het was bijzonder gezellig samen met de schaakmaat Wilbert, die ietwat ongelukkig speelde, ook wel tpr 2000+ maar er had echt meer ingezeten. Naar eigen zeggen had hij zijn mooiste partij verknald, dat doet altijd zeer.

Schaakgroet,

Don Leo

Geen opmerkingen: