dinsdag 24 augustus 2010

Van kwaad tot erger...

In de vierde ronde verloor ik opnieuw. Nu tegen Jan Pieter Vos (2091).

Wit: Jan Pieter Vos - Zwart: Rick - stelling na 57. Te8,... gevolgd door opgave van mij.

Deze slotstelling waarin ik opgeef ziet er hopeloos uit, maar is bij goed spel remise. Iets te gehaast heeft wit 57. Te6-Te8? gedaan in plaats van het eenvoudig winnende 57. Lxg4. Ik had hier niet direct moeten opgeven, maar wat tijd moeten pakken, de stelling nog eens rustig bekijken en het volgende spelen: 57...Txd7 58.Lxd7, Pf6 59. Th8, Pxd7 60. Th7, Ke6. En wat er snel zal resteren is een elementair eindspel van toren tegen paard zonder pionnen. Ik heb het opgezocht en dus moet het waar zijn: het eindspel van toren tegen paard is, mits goed verdedigd, altijd remise. Nu kan er in de tijdnoodfase natuurlijk van alles gebeuren, maar vaststaat dat ik een bijzonder goede kans heb laten lopen. (De partij kan hier nagespeeld worden. ) Jammer dat ik twee partijen zo kinderlijk weggeef in de uitvluggerfase. Het zou me aanzienlijke nachtrust hebben gescheeld. Maar vrolijk gaan we niettemin voorwaarts!

Aan het begin van de vierde ronde sprak Harold van Dijk mij nog even aan over de afloop van onze partij van afgelopen zaterdag. Hij bood zijn excuses aan, was toch niet happy hoe dat gegaan was. En dat heb ik nog nooit gedaan - zei hij nog. Ik vond excuses niet echt op zijn plaats. Als je remise weigert in een gelijke stelling ga je duidelijk voor de winst, en wanneer je dat doel bereikt zijn excuses niet van toepassing. Om die winst ging het tenslotte toch. Ik had de remise gewoon moeten afdwingen op het schaakbord, zodat er geen ontkomen meer aan was. Met genadebrood zul je nooit ver komen. Verder geen "hard feelings".

Na vier ronden sta ik inmiddels na de remise tegen Naomi, en het verlies tegen Harold en Jan Pieter op een fors ratingverlies. Op de radio op mijn werk draaien ze om de haverklap het liedje Overrated. Zou toch niet voor mij en mijn rating van 2064 bedoeld zijn?

Zo hard zwoegen en zo weinig rendement. Het is frustrerend. Ik kan me daarom soms zeer veel voorstellen bij wat ik las op het blog van de eenzame fietser:
Tja, je kunt ook gaan zitten zweten in een aftandse RET-remise voor een potje schaak, maar dat is toch meer voor de dommen onder ons.
Ik denk dat we Peter hier niet zo snel als speler zullen terugzien...

De laatste twee partijen hebben me een kleine zeven uur gekost en me precies nul punten opgeleverd. Nee, dan kun je het beter doen zoals sommige FM's in de kantine van de RET. Dat bijvoorbeeld Dick de Wit erg zuinig met zijn krachten omgaat viel ook andere deelnemers op. Zo schalde rond een uur of negen Jaap Staal's machtige stem door de kantine. Op de vraag van een toeschouwer of zijn partij tegen Harold van Dijk inmiddels met remise was beeindigd, bulderde hij: "Ja zeg, ik ben toch zeker Dick de Wit niet!" Dick had een korte partij gespeeld met FM Samir Akrawi. Inderdaad in remise geeindigd. Na zijn laatste zet bood Dick remise aan, om misverstanden te voorkomen voegde hij er nog in het Engels aan toe: "I offer a draw". Samir begreep het geloof ik nog niet helemaal, maar even later zag ik toch de stukjes in de doos verdwijnen. Aan het belendende bord had Spaan hierover kennelijk gemengde gevoelens. Ik hoorde hem althans Dick nog het vriendelijke "Lafaard!" toevoegen. Enfin, Dick's volgende partij zal een briljante marathonpartij worden.

De berichtgeving op de RSB-site van dit kampioenschap is een verademing. Aad Juijn brengt leuke, lichte stukjes vol met inside-humor. Heerlijk om te lezen. Wat een vooruitgang ten opzichte van vorig jaar toen we het onder andere moesten doen met de vileine bagger van R. Darmruis, die daarmee vermoedelijk uitsluitend zichzelf een plezier deed. Aad doet met zijn stukjes een heleboel mensen een plezier. Hij mag dit vaker doen.

Rick

Geen opmerkingen: