zondag 29 augustus 2010

Verslag van PK NBSB 2010

Ronde 1: Tegenstander van ergens in de 1600 even oprollen normaal gesproken, maar in dit geval jeugdlid Rien de Bock dus toch ff oppassen. Niet genoeg want in het middenspel deed ik het dermate onnauwkeurig dat ik compleet verloren kwam te staan. Zwart vergat voor een moment de verdediging en ik kon een kwal offeren en eeuwig schaak houden.
Ronde 2: kwam vrijwel verloren te staan, hield me overeind door in het eindspel met een pion minder de beste zetten te spelen.
Ronde 3: bye.
Ronde 4: soort walk over tegen een jeugdspeler. Ik dreigde een stuk te gaan winnen, hetgeen genoeg was voor opgave.
Ronde 5: met 2½ uit 4 spelen we nog ergens voor. Wederom krijg ik d4 en 2 Lf4 tegen. Ik speel goed, al zeg ik het zelf voor 3½ uur, heb mijn tegenstander waar ik hem hebben wil. Remise na lang denken afgeslagen, kon daarna nog zelf remise afdwingen door herhaling van zetten, deed het niet ik stond te goed. Een komplete systeemcrash veranderde in een zet de mooie stelling in een vrijwel verloren stelling. Een uit gene bijna stotterende Jeroen Schilperoort hakkelde ‘tja sorry’ en ‘jeetje wat ben ik goed weggekomen’. 3½ uur iemand echt helemaal vastgezet, tja maar zo iemand met zo’n systeem 1. d4 .. 2 Lf4 .. 3 e3 .. 4. c3 .. enz enz enz is niets ander gewend dan ploeterschaak, zit daar helemaal niet mee, weet niet beter. Normaal kraakt iemand na een uur of drie, niet de geboren ploeteraar, een type Frank Verkooijen. Kunnen met plezier urenlang een -½ tot -1½ stelling uitzingen zelfs. Het erge is dat hij nu gratis les heeft gehad en het punt kado. Normaal vraag ik hiervoor 20 euro per 1½ uur, laten we afronden op 30 euro. Nu had ik niets, nul, nada noppes, een enorm baalgevoel.
Ronde 6: Geeft de burger nog wat moed gelukkig,

Don Leo - T. Mollema, stelling na 14...0-0-0

Speel het vervolg van Leo's partij met zijn kenmerkende commentaar hier na:


Hier kan het ook:

Meer informatie over het Brabants kampioenschap is hier te vinden.

Leo

Geen opmerkingen: