woensdag 20 april 2011

En ook geen bekerwinst...

Vorige week liepen we promotie op een half puntje mis, zo kwamen we ook gisteren in de bekerfinale net een halfje te kort om ons geslaagde seizoen wat meer glans te geven.
Na de reguliere partijen stond het 2-2. Hans had klop gekregen van Desiree Hamelink. Frank won van Wilmar Meijer die te ver ging in zijn winstpogingen. In een vage laveerpartij kwam ik niet verder dan remise nadat Ricardo Klepke via een aardige combinatie eeuwig schaak had afgedwongen. In de slotpartij bood Marco bij duidelijk mindere stelling maar met een betere stand op de klok remise aan dat door Bjorn Verstraete veiligheidshalve aangenomen werd.


Het kwam dus aan op vluggeren in de speelzaal van Shah Mata. Mentale support was er door een handvol supporters voor beide teams. Voor ons waren dat Leo, die weer helemaal opgeknapt lijkt, Theo en John van de Laar, een echte fan van ons die het spelen van een interne competitiewedstrijd tegen Theo als excuus gebruikte om de verrichtingen van de grote meesters van Rokado gisteravond te mogen volgen. John, je bent sowieso altijd welkom hoor.
De barrage dan. Ook bij het vluggeren kon Hans geen potten breken tegen Desiree. Marco won netjes van Bjorn Verstraete. Ik nam al te gemakkelijk remise aan tegen Klepke. Dat had ik beter niet kunnen doen aangezien ik nog 50 seconden had en mijn tegenstander 20 en mijn stelling zeker niet minder. Ik was weer eens te laf en koos eieren voor mijn geld. Ik ging ervan uit dat Frank minimaal remise zou pakken (zonder zijn stelling op dat moment te kennen. Ik dacht: Frank verliest nooit). Het liep anders omdat Wilmar Meijer zich revancheerde voor het eerdere verlies op de avond. Frank schijnt volgens de getuigen gedurende een tweetal zetten een niet al te moeilijke damewinst over het hoofd gezien te hebben. Nou ja, kan gebeuren. Mag hij ook eens schutteren? Frank heeft dit seizoen al zoveel gewonnen. Volgens Marco komt hij op de volgende ratinglijst uit in de buurt van de 2200!
Na de reguliere 2-2, dus 2.5-1.5 bij het snelschaken. Een schlemielig slot van zo'n voortvarend gestart seizoen! Volgend jaar maar weer beter.

Tot slot uiteraard felicitaties aan Spijkenisse, en dank aan Shah Mata voor het ter beschikking stellen van de speelzaal en aan wedstrijdleider Sander de Groot voor het belangeloos opofferen van zijn vrije avond.

Bijdragen van andere spelers c.q. supporters zijn welkom

Een aanvulling van Marco:

In mijn partij tegen Bjorn Verstraate verkreeg ik met zwart al snel het loperpaar maar speelde daarna op het oog wat te passief waarna alle witte stukken gevaarlijk stonden richting de zwarte koning en mijn witte loper nog werkloos op c8. Tijdens de partij had ik ook de hele tijd het gevoel met kunst en vliegwerk overeind te blijven en was blij een dameloos eindspel te kunnen bereiken wat op het oog minder leek. Het remise aanbod op dat moment leek me goed getimd met 5 minuten tegen 3 minuten. Volgens Fritz echter bleek eerder het omgekeerde: zwart had hele tijd een klein plusje en ook in de slotstelling kon zwart op winst spelen en met tijdvoordeel. Tsja, achteraf is schaken makkelijk.
Bij Hans tegen Desiré Hamelink kwam een voorbereide stelling op het bord met een riskant paardoffer op f7. We hopen nog van Hans te horen of hij ergens de remise/winst heeft gemist.



Op de site van Spijkenisse ook een verslag:

Rick

Geen opmerkingen: