donderdag 1 maart 2012

Kansloze nederlaag bij Rotterdam 2

Gisteren ging het met name op de hoogste borden goed fout: het werd : 2.5-5.5 in het voordeel van het thuisspelende Rotterdam 2.
Leo en Ben pakten heel snel, uiteraard na overleg, remise tegen respectievelijk de immer naar vrede strevende Martin Noordijk en de nog minder bloeddorstige John Schell. De partijen hadden weinig tot niets om het lijf, maar elk half puntje was meegenomen, dachten we aan het begin van de avond. Zeker nadat Hans snel won.
Hans zette zijn partij met wit nog rustig op tegen invaller Geuskens. Snel kwamen er tactische wendingen in de stelling die zwart al snel volledig boven de pet gingen. Hij leek me ook wat geïntimideerd door Hans’ snelle en efficiente spel.
Een veelbelovend begin van de avond: 2-1 in ons voordeel na een klein uur spelen. De koek bleek daarmee helaas voor ons wel op, zo bleek weldra.
Frank dacht met wit tegen Cor de Zwart een winnende combinatie te hebben in een stelling die er zeer veelbelovend uitzag. Maar het bleek, zoals Frank achteraf meldde, echter een winnende combinatie voor zijn tegenstander, omdat die na de tactische verwikkelingen een gezond stuk voor bleef.
Tegen Frans Vreugdenhil kwam ik er zelf geen moment aan te pas. De hele partij had ik een nare passieve stelling die Frans goed uitspeelde. Op een gegeven moment had ik een kwaliteit kunnen offeren voor twee pionnen en tegenspel. Toen ik dit naliet omdat ik de gevolgen niet goed kon overzien, werd ik langzaam nog verder fijngeknepen en kon ik Frans een handje geven.
Theo belandde met zwart tegen Theo Hoogesteger in een eindspel met ongelijke lopers en een pion minder. Hij was in staat dit te keepen en er een halfje uit te slepen. Prima resultaat voor Theo.
Marco speelde met zwart tegen de levende legende John van Baarle. Hij stuurde me zijn eigen commentaar toe: “Over mijn partij van gisteren: een onnauwkeurige zet in de opening van zwart gaf John de kans zijn stukken met extra tempo om te spelen naar de damevleugel. Dit extra tempo bleek positioneel direct beslissend en ik werd er kansloos vanaf geschoven zonder ook maar 1 moment actief tegenspel. “
Op het zevende bord verloor Peter ook de laatste partij van de avond. Met weinig tijd resterend had hij een winnende combinatie in de stelling waarbij de vijandelijke koning in een onontwarbaar matnet zou belanden (achteraf aangegeven door Ben). Peter liet het buitenkansje aan zich voorbijgaan en verloor de partij.
Hiermee werd de eindstand 5.5-2.5 in het voordeel van Rotterdam 2. De onverwachte nederlaag heeft een ernstige klap toegediend aan onze promotieplannen, zeker nu onze concurrenten ook niet mee wensen te werken. Maar met nog twee rondes te gaan is er, zeker theoretisch, nog van alles mogelijk.
En we hebben de beker natuurlijk nog. Daarin zijn we doorgedrongen tot de halve finale die we op 16 maart bij Charlois Europoort tegen Erasmus zullen (mogen) spelen.

Rick

Geen opmerkingen: