zaterdag 6 oktober 2007

Tussenstand Rokado - CE 2........1 - 0

De kop is eraf, de 2e bordspeler van Rokado heef zijn partij gewonnen. Als de overigen op 19 oktober nu gewoon 3½ uit 7 scoren is de eerste buit binnen.
Succes ermee!
Laten we nu vooral niet denken dat we er al zijn, het is slechts een meevaller dat één van de 'minder getalenteerde', om met Hans te spreken, Rokadospelers tegen alle verwachtingen in een vol punt gescoord heeft. We mogen natuurlijk niet verwachten dat er op op de borden 7 en 8 nog enig resultaat geboekt wordt tegen de oersterke spelers van CE.
Het kan natuurlijk wel, maar dan is het, net als bij mij, een enorme meevaller. Je zou kunnen zeggen dat onze 5 meest getalenteerde schakers -hè Hans? slijm slijm- moeten proberen om een 1-2 achterstand om te buigen in een 4½-3½ voorsprong. Dat betekent 3½-1½ winnen getalenteerden, een vrijwel onmogelijke opgave. Misschien moeten we daarom tevreden zijn met 4-4, maar wie weet, met een beetje geluk...

Ik kan niet echt zeggen dat ik trots ben op mijn 'prestatie', het was aanvankelijk eigenlijk een zeer matige partij, zelfs vanuit mijn oogpunt bekeken.

De zaal waar het allemaal gebeurde. Ik zat links op de foto, zo ongeveer waar die stoelen zijn opgestapeld.

Er waren 2 factoren uiteindelijk beslissend in mijn voordeel.
De eerste was het feit dat ik tegenwoordig mijn tijd gewoon goed weet te verdelen. Als ik wat slechter sta ga ik niet onnodig lang nadenken om het nadeel tot een minimum te beperken, ik weiger tegen de bierkaai te vechten in een slecht/verloren staande partij.
Ik zoek daarentegen simpelweg, op grond van mijn jarenlange ervaring (reageert u maarrrrrrrrr), naar de enige tegenkans die in de stelling zit. Daarom had ik steeds ongeveer 10 minuten meer bedenktijd dan m'n tegenstander, die dus tot aan de 30e zet enige tijddruk had en daardoor wat 'blundergevoeliger' zou blijken. Hoewel, voor het uitvoeren van mijn 21e zet had ik wel wat langer mogen nadenken, maar dat terzijde.
De tweede factor was dat Hans Uitenbroek (waarschijnlijk en terecht) voelde/wist dat hij sterker was en simpelweg stijf gewonnen stond, en daarom, op z'n Nederlands, zo mooi mogelijk wilde winnen. Hij was gefixeerd op een matdreiging en weigerde daarom (opnieuw waarschijnlijk) af te wikkelen naar een gewonnen eindspel.
Toen de kansen na de 30e zet gekeerd waren was ik ervan overtuigd de partij te gaan winnen. Pas daarna ben ik mijn extra tijd gaan 'opconsumeren' om geen achterlijke blunders te maken.
Toen mijn tegenstander na mijn 62e zet opgaf, veel te laat overigens, maar het is begrijpelijk dat hij er de ziekte in had, had ik nog 3½ minuut over. Maar nooit heb ik enige tijddruk gevoeld omdat ik koos voor de risicoloze weg van het leien dakje.

Ik zal mijn partij hieronder, op veler verzoek uiteraard maar met pijn in mijn hart, vanaf de 13e zet publiceren, want er volgt een eindspel, dat speciaal voor de getalenteerden onder de Rokadospelers, in de toekomst van grote waarde zal kunnen blijken.....

Stelling na 12..... d4:

Door deze zet had ik niet meer de kans mijn e-pion dmv d4 te ondersteunen. Ik zag de manoeuvre Le7-d8-c7 al op me afkomen.
13. Kd2 Ld8
14. The1 h6
15. h4 Lc7
16. Lf1
Uiteraard met de bijbedoeling deze loper op g2 of h3 te posteren, mijn enige kans op tegenspel.
16. ..... f6
17. g4 0-0-0
18. Lh3 g5
19. Lg3 Lxe5
20. Pxe5 Pdxe5
21. Lg2??
Een blunder van jewelste, hier had ik natuurlijk 21. Kc2 moeten spelen, maar eerlijk gezegd had ik zijn (logische) volgende zet volkomen over 't hooofd gezien.
21. ..... dxc3
22. bxc3 (zie diagram)

Hier spookte natuurlijk de aanstaande nederlaag door mijn hoofd. Zwart zou natuurlijk 22. ..... Pxd3 spelen en ik zocht al naar zetten tegen het aftrekschaak dat zou volgen. Of moest ik de kwaliteit geven terwijl ik al 2 pionnen achterstond? Ik zag niets beters dan 23. Tg1, gericht tegen 23. ... Pg4+ en loperverlies. Maar zwart zou dan kunnen kiezen voor 23. ...Pxe2+ 24.Kc2 Pxf4 en wit blijft hoe dan ook een lading pionnen achter. Mijn opluchting was dan ook groot toen zwart voortzette met
22. ..... Txd3+??
Zwart vond Pxd3 niet snel of mooi genoeg, hij zag allerlei matdreigingen opdoemen in de stelling.
23. Kc2 Thd8
24. Te2
Simpel en sterk, what else?
24. ..... a6
25. hxg5 hxg5?
Gek genoeg is 25. ... fxg5 hier beter. Na 26. Lxe5 Pxe5 27. Txe5 gaat wit namelijk mat. Hier rook ik tegenkansen.
26. Th1 a5
Zwart wil mijn b-pion eraf hebben, hij blijft op mat loeren met torens en paard(en).
27. Th7 a4 Na 27. ...Pf3 volgt natuurlijk 28. Lxf3 en 29. Txe6. De remisemarge heb ik dan wel bereikt denk ik.
28. bxa4 Pa5 (zie diagram)

Dit is een stelling waarin wit eigenlijk niks kan doen, maar ook niks wìl doen. Gelukkig had ik een zet waarmee ik eigenlijk niets deed en gelijktijdig ook nog een kleine dreiging kon uitvoeren. Zwart had niet veel tijd meer over en dat kon in mijn voordeel werken.
29. Te7 Pac4?? Ongelofelijk, hij geeft de dekking van zijn pion op b7 op! Zwart ziet een mat maar vergeet dat hij dat mat niet kan uitvoeren na mijn volgende 2 zetten, waarbij één paard gepend wordt en een toren geruild moet worden.
30. Lxb7+ Kb8
31. La6! Nu is het, ongetwijfeld beoogde, 31. ...Pa3+ niet zo vernietigend meer omdat zwart dat paard gewoon kwijt raakt. Zwart moet dus wel afruilen en het voor wit gewonnen staande eindspel is byzonder leerzaam voor één van onze getalenteerde Rokadospelers. (ik noem geen namen)
31. ..... Td2+
32. Txd2 Pxd2
33. Txe6 Pe4
34. Lxe5+ fxe5
35. Txe5 Pxf2
36. Txg5 Td6
37. Lc4 Kc7?
38. Txc5+ Dank u!
38. ..... Kb6
39. Tb5+ Ook dit tussenschaak heeft een bedoeling.
39. ..... Kc6 Dit dus.
40. Le2 Kc7 Om na ....Pe4 niet met Lf3 gepend te kunnen worden, maar bovenal, maakt veld c6 weer vrij voor de toren, waarna Pe4 aan kracht wint.
41. a5 Pe4
42. Ld3 Pf2
43. Lf5 Pd1
44. Kc3 Tc6
45. c4 Pe3
46. c5! Hiermee offer ik een pion, maar dan moet zwart wel zijn paard tegen mijn loper afruilen. Zwart heeft namelijk alleen belachelijke paardzetten en Pd5 faalt op Le4. Een torenzet naar h6, was de stugste verdediging geweest.
46. ..... Pxf5
47. gxf5 Tf6 (zie diagram)

48. c6! Een stukje toreneindspelkennis. De c-pion kan ik missen, de f- en de a-pion staan lekker ver uit elkaar.
48. ..... Txc6
49. Kb4 Tf6
50. Tc5+ Kd6
51. a6 Tf8 Op 51. ...Tf7 kan ik hier 52. Kb5 spelen omdat veld b7 gedekt staat.
52. a7 Ta8
53. Ta5 Kc6
54. f6 Kb6 Tijdverlies en wanhoop.
55. f7 Kb7
56. Kc5 Gewoon een keuze. Tb5+/Kc7/Tb8/Txa7/f8(D) had natuurlijk ook gewonnen.
56. ..... Tc8+ der wrake
57. Kd5 Ka8
58. Ke6 Tc6+ nog een keer wraak
59. Ke7 Te7+ alwéér wraak
60. Kf6 Tc6+ de laatste wraak
61. Kg7 Tc7
62. Kg8 en zwart kon het verzieken van zijn gewonnen-staande partij eindelijk zonder verdere wraakneming verkroppen.
Hieronder de slotstelling.


Geen opmerkingen: