woensdag 2 november 2016

Rokado wast varkentje: 3-1


T
Rokado
2054
Sliedrecht
1987
3
1
vr 28 okt
1.
2191
2079
1
0
2.
2115
2048
1
0
3.
2041
1945
½
½
4.
1868
1877
½
½


Op vrijdag 28 oktober speelden vier uit Breda gekomen goede (....-red.) schakers in het Dorpshuis De Swaensvoet helemaal in Nieuw-Beijerland tegen de altijd gevaarlijke derde klasser Sliedrecht.
Persoonlijk ben ik erachter gekomen dat lange partijen mij nauwelijks nog liggen, na drie uur heb ik het wel gehad.

Het speeltempo is de hele partij in 1 uur en 50 min + 5 seconden per zet.

De wedstrijd

Op zich was mijn korte pot wel een aardig partijtje



Een van de belangrijke varianten uit het Schots, twee jaar geleden voor het laatst van dichtbij gezien en dus de belangrijkste zetten ook niet meer paraat.

5. Pc3 Lb4 6. Le2 Dxe4 7. Pdb5 Lxc3 8. bxc3 Kd8 9. O-O Pf6 




wel eens bekeken dus, maar wat speel je hier nu het beste? Eerste ingeving was 10. Te1 ik vermoed dat dan .. Te8 de beste zet is en dan, tja Le3 of Lg5. Maar als ik nou eens begin met 10. Lg5 dan kan ik op .. Te8 11. Ld3 spelen, dan heeft ie niet veel velden meer voor de dame, dus :

10. Lg5 Te8 11. Ld3 Dd5 ziet er verdacht uit 12. Dd2 what else?!  Wit ontwikkelt lekker door zo. .. 13. .. h6 tja ff rekenen, heeft het zin om met 13. Lxf6+ gxf6 14. Dxh6 een pion terug te winnen, stel dat zwart 14. .. Dg5 speelt, hm ik zie er niet veel in. 14. Df4 dan? Dubbele aanval op c7 en f6! Helaas verdedigt De5 beide dreigingen, dus ..

13. Lf4 d6 14. Tfe1 a6 15. c4



15. .. Dc5 16. Pc3 Da5 speelt op penning 17. Tb1 Tb8 18. Txe8+ simpele idee erachter is ontpennen, .. Pxe8 (Kxe8 is beter) 19. De1 Pf6 20. Ld2

Tijdens het rondlopen zag ik dat Hans gewonnen stond, verder stond Han redelijk en Matthias ook dacht ik (ik had niet gezien dat ie een pion achter stond), ik beredeneerde dat een halfje niet verkeerd zou uitpakken wat dat betreft. Puur naar de stelling gekeken zag ik helemaal geen winstplan. (Kees achteraf vertelde dat ie .. De5 van plan was, waarna ie prima staat)  Ik bood remise aan en dacht dat Kees Wessels hem nooit zou aannemen, vanwege de resterende borden. Het zou hem de nodige tijd kosten, waardoor ik iets van mijn kwartier achter zou inlopen, vreemd  genoeg nam hij na lang dralen toch aan.

Matthias vermoedde dat ik ergens winst had laten liggen en toverde snel de stelling rond zet 10 snel op het bord, gelukkig assisteerde mijn secondant Han mij, om alle ‘winst’-varianten te ontzenuwen. Er is één theoretische zet die ik heb gemist, wie hem ziet mag het zeggen J

Het verdere verloop:

Een uur verder en de zaken veranderde toch wel wat. Hans had dan wel ergens een kwaliteit gewonnen, maar dat overwicht buitte hij niet heel overtuigend uit naar mijn idee, ik twijfelde nu of het nog wel gewonnen was. Zwart had een gedekte vrijpion op d3 weten te krijgen. Han verloor een pion met schaak en inmiddels had ik bij Matthias de pionnen ook geteld, hij stond er echt één achter. Hm, voorzichtig begon ik spijt te krijgen van mijn remiseaanbod. Even naar de bar om dat idee weg te spoelen met een herfstbokje of twee, drie, vier en twintig J

Goed eenmaal terug in de zaal zag ik Hans weer gewonnen staan, het was nog slechts een  kwestie van wat eindspeltechniek om een pion op de 7e rij zicht te doen laten gelden (volgens zijn analyse achteraf stond het +9 of zoiets) , dat liep iets anders L de d-pion promoveerde weliswaar maar daar was alles mee gezegd, hij ging er ook meteen af en de truc om het af te maken bestond simpelweg niet, eigenlijk stond er plots een remisestelling weer op het bord. Hans had alleen ruim een half uur meer en probeerde nog wat laat zijn tegenstander nou zijn koning dermate beroerd wegzetten dat het hem de dame kostte J

Kort hierna speelde Han die flink wat tegenspel had weten te creëren remise, waardoor het 2-1 kwam te staan, prettig voor Matthias, hij kon nu ook remise nemen J

Maar we kennen Matthias inmiddels als hij winstkansen ruikt dan gaat hij er ook voor. Koelbloedig ontkrachtte hij de witte pionnenstormloop op de damevleugel, waarna er nog één schamele a-pion resteerde, zelf had hij twee verbonden vrijpionnen in het centrum en bovendien 10 minuten meer tijd. Die gebruikte vrijwel helemaal op, ik meen dat van den Bergh 15 seconden had, met 5 seconden per zet erbij en Matthias 1min 15 maar toen was het ook echt helemaal uit, de pionnen stonden op 6e en 7e rij en dus 3-1 eindstand, tja volgende ronde tegen Charlois, appeltje eitje J

Don Leo

Geen opmerkingen: