vrijdag 18 mei 2007

22 jaar geleden - mijn eerste en laatste partij met Leo

Meer dan 22 jaar geleden inmiddels al, op donderdag 11 april 1985 - tevens sterfdag van Albanees partijleider Enver Hoxha - speelde ik mijn eerste serieuze, lange partij tegen Leo van Rhijn. Het merkwaardige is dat hoewel Leo en ik sindsdien vrijwel onafgebroken lid geweest zijn van Rokado, we daarna (voor zover ik kan nagaan, corrigeer me als ik ongelijk heb) nooit meer een partij met standaard bedenktijd tegen elkaar hebben gespeeld. Ongetwijfeld heeft dit te maken met het feit dat we al sinds geruime tijd geen interne competitie meer hebben bij Rokado. De vele snelschaakpotjes die we daarna gespeeld hebben tel ik uiteraard niet mee. Ik ben zo vrij om te stellen dat de balans bij dit soort partijen licht in mijn voordeel uitvalt.

Toevallig stuitte ik kort geleden bij het opruimen van mijn oude zooi op het notatiebiljet van die bewuste partij. Destijds was ik net begonnen met serieus te schaken (nadat ik de voetbalschoenen voorgoed aan de wilgen bij NBSVV had gehangen) en verslond het ene schaakboek na het andere. Met name de deeltjes van Euwe vond ik razend interessant en instructief. Superfanatiek was ik en in korte tijd had ik al behoorlijke progressie gemaakt op het schaakbord. Ik was ook weer lid geworden van Rokado, na een absentie van een aantal jaren en weer gaan meespelen in de interne competitie. Ik had al een paar onverwacht goede resultaten behaald, toen ik aan mocht treden tegen Leo. Leo was toen overigens pas net 36 jaar (!) en dus jonger dan ik nu ben, kun je je het voorstellen? Enfin, voor de partij was ik gewaarschuwd door Theo, die me zei dat ik het moest opnemen tegen de sterkste speler van Rokado van dat moment(....Hans, kom maar met je commentaar)
Het staat me niet bij dat ik voor de partij een bepaalde opening had voorbereid. Ik speelde maar wat, zoals ik dat nu trouwens ook nu nog doe. Al snel blijkt in de partij (zie beneden) dat ik toch wat geïmponeerd was door de status van Leo. Na een opening waarin ik niets bereik, kom ik zo'n beetje met elke zet slechter te staan en Leo weet zijn voordeel bekwaam om te zetten in een gewonnen stelling en in winst van de partij. Het afbreken van de partij na de 33e zet was in feite nutteloos tijdrekken van mijn kant.
Aanvankelijk was mijn plan om deze partij nog eens uitgebreid de revue te laten passeren en van commentaar te voorzien, maar toen ik de zetten naspeelde en duidelijk werd hoe eenzijdig het verloop was, geef ik er bij nader inzien de voorkeur aan alleen de zetten weer te geven met wat diagrammetjes.
Het is gewoon bizar om te denken dat wanneer je dat notatiebiljet en de zetten ziet, het alweer 22 jaar geleden is dat we die partij speelden. Wat is de tijd voorbijgevlogen, schiet het door mijn hoofd, en wat heb ik toch eigenlijk bar weinig bereikt in al die tijd. Maar ja, dat is weer een heel ander hoofdstuk.

Hier de partij:

Wit: Rick Ensering
Zwart: Leo van Rhijn
Datum: 11 april 1985
Opening: Schotse Partij (C45)

1. e4 e5 2. Pf3 Pc6 3. d4 exd4 4. Pxd4 d6 5. Pc3 Pf6 6. Le2 h6 7. Pxc6 bxc6 8. O-O Le7 9. Lf3 Ld7 10. b3 O-O 11. Lb2 Ph7 12. g3 Lh3 13. Te1 Lf6 14. Lg4 Lxg4 15. Dxg4 Ld4 16. Pd1 Df6 17. Lxd4 Dxd4 18. c3 De5 19. Dd7 Pg5 20. f4 Dc5+ 21. Kg2 Pe6 22. f5

Stelling na 22. f5

22...Tad8 23. De7 Tfe8 24. Dh4 Pg5 25. Df4 Te5 26. h4 Ph7
27. c4 Dd4 28. Pf2 Tde8 29. Tad1 Dc3 30. Pg4 Ta5

Stelling na 30....Ta5

31. Dd2?? Dxd2+ 32. Txd2 h5 33. Pe3 Txe4 34. Tee2 Tae5 35. Td3 Pf6 36. Kf1 d5 37. cxd5 cxd5 38. Kf2 d4 39. Kf3 dxe3 40. Tdxe3 Txf5+ 41. Kg2 Txe3 42. Txe3 Pg4 43. Tf3 Tc5 44. Kg1 Tc1+ en wit geeft het op 0-1.

Van een revanche is het dus helaas nooit gekomen! Maar wie weet wat de schoot der toekomst nog verborgen houdt.

Een andere memorabele partij speelde ik aan het eind van de jaren tachtig tegen een zekere J.D. Weitering bij het persoonlijk kampioenschap van de RSB in Rotterdam (nu we toch bezig zijn met het verwerken van jeugdtrauma's...) De preciese datum weet ik niet meer, maar de partij stond ook mijn tegenstander nog zo helder voor de geest, dat toen ik hem pakweg twee, drie jaar geleden weer tegenkwam - Rokado speelde een bondswedstrijd tegen Chess uit Vlaardingen - we direct in gesprek raakten over die bizarre partij van toen, van heel lang geleden. Hij wist dat het een bijzondere partij was, maar was helaas het notatiebiljet kwijt geraakt. Hoewel de partij destijds in een ontluisterende afgang voor mij was geeindigd, was ik toch zo goed om hem de zetten nog eens per post toe te sturen.
Op het moment van spelen had Weitering een rating van 1600, die rating heeft hij nu ook nog, en ik ben bang dat hij nooit hoger zal reiken dan dat. Helaas voor mij steeg hij in onze onderlinge partij eenmalig ver boven zichzelf uit en ik was volstrekt hulpeloos en kansloos bij het geweld dat hij hierbij ontketende. Speel de zetten van de volgende partij maar na en oordeel zelf. Overigens is het zo dat ik deze partij al in een eerder clubblad van Rokado heb gepubliceerd, maar voor mijn traumaverwerking is het kennelijk nodig dat ik hem nu ook nog eens op ons blog zet. Ter leering ende vermaeck:

Wit: Rick Ensering
Zwart: J.D. Weitering
Datum: onbekend, vermoedelijk eind jaren tachtig
Opening: Koningspion Lundin (Kevitz-Mikenas) verdediging (ECO A40)

1. d4 Pc6 2. c4 e6 3. Pf3 Pf6 4. Pc3 Pe7 5. e4 d6 6. Le2 Pg6 7. O-O Le7 8. d5 e5 9. Dc2 Ld7 10. Td1 Dc8 11. Pb5 h5 12. b4 a6 13. Pa3 h4 14. c5 Ph5 15. Lg5 (een ijzersterk idee om de zwartveldige loper te ruilen. De zwarte paarden kunnen nu ongehinderd binnenvallen) Lxg5 16. Pxg5 Phf4 17. Lf1 Th5 18. Pf3 Ph3+ 19. Kh1 Pgf4 20. Pc4 Lg4 21.cxd6 Lxf3 22. gxf3 Tg5 23. Ld3 Tg2 24. Tf1

Stelling na 24. Tf1,....

24...,Pg1 de brutaliteit!! 25. Pe3 Dh3 26. d7+ Kd8 27.
Pg4
Stelling na 27 Pg4,....

Txh2+ Wit geeft het op 0-1

Gelukkig zijn dit soort partijen als tegen Weitering geen dagelijkse kost!

Geen opmerkingen: