woensdag 14 november 2007

Ongelukkige nederlaag na zenuwslopende finale

Rokado heeft de competitiewedstrijd tegen Shah Mata met 4½ - 3½ verloren.
Het was een byzonder spannende aangelegenheid in het oude clubgebouw "Timotheus" aan de Boergoensestraat in Rotterdam Charlois. Tot op het allerlaatste moment kon de uitslag alle kanten op. Bij de stand 3½ - 3½ vocht Leo Rietveld een verwoed tijdnoodduel uit dat de beslissing zou moeten brengen. Leo had totaal gewonnen gestaan, maar had zijn voordeel, onnodig en volledig, weggeblunderd. En dan zit je je dus te verbijten tijdens zo'n 'nodeloze' eindspelfase van een partij die je eigenlijk al lang had moeten beslissen. Het was blijkbaar niet de avond van Rokado.
Leo Twee en Leo Eén, strijdend om de eretitel "" Leo Nul "

Ik heb geen analyses van de partij van Leo2, die dit keer voor de verandering eens met wit speelde, maar ik heb wel een notatieformulier kunnen bemachtigen en ontcijferen. Uiteraard is iedere analyse (via e-mail) welkom.
Na de 14e zet van zwart, f7-f5, was de volgende steling op het bord geparkeerd:


Het ging alsvolgt verder. 15. Lxe7 Dxe7 16. Pg5 Tae8 17. Te1 Tf6 18. Tfe2 Pf8 19. c4 Pc7 20. b4 Dg7 21. Pf3 Td8 22. Df2 Dd7 23. Lc2 g5 24. Td1 Dg7 25. Pe5 Pg6 26. Pxg6 Txg6 27. g4 Tf6 28. gxf5 exf5 29. De1 Tf7 30. Te5 Tdf8 31. Td2 Kh8 32. d5 f4 33. d6 Pa6 34. a3 Pb8 35. Te7 ...

Stelling na 35. Te7
Hier heeft zwart vermoedelijk 35. ... Pd7 gespeeld en vervolgde wit met 36. Txf7
Van de rest van de partij ontbreekt ieder spoor......

Ik hoop dat Leo het, na het verwerkingsproces uiteraard, kan opbrengen om het vervolg van deze dramatische partij voor ons in kaart te brengen.
Zelf speelde ik veel dwingender en beter dan tegen CE, maar op een gegeven moment offerde ik onnodig de kwaliteit, omdat ik even spoken zag. Daarna kon ik het niet meer goedmaken, zonde, want ook ik heb aan de winst geroken.

Hoe Marco verloor is me nog niet helemaal duidelijk, de vermoeidheid heeft hem parten gespeeld, de vorm is ver weg momenteel.
Ik vermoed dat we hiernaast de slotstelling zien bij Marco (wit en aan zet): er gaat een stuk verloren. Hoe het zover heeft kunnen komen horen we graag!
Maar Marco, hierbij toch één grote troost: de partij is geen succes geworden, maar de foto van je brandhoutstelling gelukkig wel!

Frank kwam met zwart helaas niet verder dan remise tegen de taaie Warnik. Peter en Theo zwoegden zich beiden naar verdienstelijke remises. Peter was zeker niet de mindere en Theo had de hele partij een licht overwicht in materieel opzicht. Helaas kon hij dat voordeeltje net niet tot winst uitbouwen.
Twee Theo's tegenover elkaar, de ene nog kaler dan de andere!







Rick won van een tegenstander die geen tijd had om Rick constant aan te staren, omdat de sympathieke man vooral geïnteresseerd was in de andere partijen. Daarom had deze snel spelende opponent aan het eind van zijn verliespartij slechts 20 minuten gebruikt.
Hans, die als één na laatste klaar was en daarmee de stand op 3½ - 3½ bracht, had ergens iets fouts gedaan, zodat hij in een dame-eindspel terechtkwam. Maar Hans had wèl een pluspion en wikkelde bekwaam af naar winst.
Hans, alias de Kasparov van Rokado, zijn witte randpion naar de overkant loodsend

Al met al zou een gelijkspel, wat zeg ik, een zege voor Rokado zeker verdiend geweest zijn, maar als je het niet afmaakt dan verdien je het eigenlijk ook weer niet.
Laat ik tenslotte niet vergeten om hulde te brengen aan onze meest trouwe fan, Hans senior (zie foto hieronder), die toch weer de moeite had genomen om naar Rotterdam-Zuid af te reizen om aldaar de verrichtingen van Rokado en natuurlijk in het bijzonder die van zijn talentvolle schaakzoon Hans te volgen. Nogmaals hulde! Het geeft ook mij altijd een speciaal en warm gevoel om te mogen beseffen dat Rokado nog net iets meer is dan een select groepje excentriekelingen dat denkt te kunnen schaken. Zo af en toe verschijnt ook de vader van Marco, vanuit Dordrecht, in de schaakzaal waar Rokado een optreden geeft, dat geeft mij persoonlijk fijne herinneringen aan de tijd dat Rokado nog een bloeiende schaakclub was en de genoemde heren tegenstanders van formaat waren.

Deze foto laat trouwens nog meer interessants zien: rechts onder speel ik mijn partij en zie hoe groot de belangstelling is! Iets rechts van het midden staat Andre Osinga, ook helemaal uit de Hoeksche Waard gekomen om naar mijn partij te kijken… ..en achter hem zien we de tegenstander van Rick, die mijn partij veel interessanter vond dan die van hemzelf, een gegeven waar Rick uiteindelijk van geprofiteerd heeft!

Geen opmerkingen: