zondag 6 maart 2011

Het anti (schaak) verslag van de partij Rietveld – Berrevoets

Inleiding 1
Zaterdagochtend, de day after, nauwelijks geslapen, eerst theezetten, daarna schrijven. Ik heb op mijn vingers gebeten om zo te trachten niet beledigende taal noch grof woord gebruik te hanteren, ik vrees dat ik er niet helemaal in ben geslaagd.
Ik heb veel mooie verhalen gelezen van Jan-Hein Donner, over onrecht in het schaken, ik bezet helaas niets van zijn subtiliteit, gevoel voor sarcasme, schrijftalent, ik mag zijn pen niet eens vasthouden.
Harry Mulisch heeft ooit het begrip ‘absolute leeftijd’ tot leven gebracht, de leeftijd daar waar je voor je gevoel ergens bent blijven steken in je ontwikkeling, zie hieronder het gejammer van een zevenjarige.

Inleiding 2
Het is me niet gelukt een neutraal getint verslag te bedenken, helaas, iets heeft het slechte uit mij naar boven gehaald. Ik heb het er donderdagavond zelf in gegoten, eerst wijn, daarna bier en tot slot een flink glas wijn, welnu hier komt het venijn, opgewekt door dhr. Bervoets. Dat is op zich knap, want ik ben al een hele poos bezig te proberen tot bezinning te komen.
Zo is in mijn bezit het voor iedereen aan te raden boekje: De 4 inzichten, van Don Miguel Ruiz, hij verkondigt hierin wijsheden van een oude cultuur, de Tolteken.

1. Wees onberispelijk in je woorden
2. Vat niet persoonlijks op
3. Ga niet uit van veronderstellingen
4. Doe altijd je best

Ad1:
Het woord is de macht tot scheppen die je hebt. Het woord is niet slechts een klank of een geschreven symbool. Het woord is een tweesnijdend verhaal, het kan de prachtigste droom creëren of alles om je heen vernietigen. Een zonde is alles wat je doet wat tegen jezelf gericht is. Onberispelijk zijn in je woorden houdt dus in dat je geen dingen zegt die tegen jezelf gericht zijn.

Iets in mij verzet zich hier tegen, maar oordeelt u zelf.

De niet partij

Het was geen partij, dus laat ik hem ook niet zien. Zelden iemand een Franse opening zo zien verkloten.
Verder denkt Hans Berrevoets dat schaken een contactsport is. Steeds die lange stelten tussen mijn stoelpoten, minstens tien keer heb ik iets tegen mijn knieën of voeten gehad. En dan dat irritante gebeuk op de klok, hoe slechter hij kwam te staan hoe harder. Zelfs het noteren van de zetten deed jij op een wijze alsof het spijkerschrift betrof, driftig noteerde hij zijn zetten, ik vraag me af met wat voor een gevoel?
Het scheen hem niets te deren dat hij per zet slechter kwam te staan. Ik verbaas me er altijd over die schakers die schijnbaar gevoelloos blijven of zijn, terwijl ze worden weggespeeld, ik dacht dat alleen vissen over die eigenschap beschikken hoewel ook daar de meningen over verdeeld zijn, ik zal het eens bij de partij voor de dieren navragen of het echt geen zeer doet als je met je lip aan een haak op het droge wordt gezwengeld. Het moet toch wel zeer hebben gedaan.

Onder weg in de auto baalde ik steeds meer. Ik ben het allang zat om gratis schaakles te geven. De rekening wordt hier betaald middels een lading uitgestort inkt(zwart)gif.
‘ik zal proberen voordat we in Breda zijn iets positiefs over hem en/of de partij te bedenken, mij lukte het niet, Frank wel: ‘aan hem hebben we te danken dat Hans met de Raasheer mag meespelen’, ok pluspunt gevonden. Nu heb ik zelf ook iets ‘positiefs’ gevonden, u heeft een hekel aan verliezen, dat is duidelijk en doet er tijdens de partij werkelijk alles aan omdat dat niet te doen, bravo!!
Drie a vier maal wordt er remise aangeboden, dat werd me echt te veel en ik zei zoiets als: ‘u bent al net zo’n onsportieveling als uw bord 4 speler, u moet ophouden met remise aan te bieden.’ Later na het voldongen feit omdat ik drie pluspionnen meer in een eindspel niet wist te verzilveren, murmelde hij: ‘ik deed het juist uit medegevoel, ik wilde niet dat u op tijd zou verliezen’??!
Ik had deze partij niet op tijd verloren, over mijn lijk niet, inmiddels waren er enige antipathie-gevoelens bij mij opgewekt, dat levert een soort energie waardoor ik nog wel honderd zetten had kunnen doen.
Uiteindelijk had ik zelfs nog ruim de tijd om alles af te ruilen en u met pat te laten wegkomen. Uiterst storend dus en ik vind ook ongepast die remiseaanbiedingen, u begon er nota bene al mee nadat u twee van de drie pluspionnen had cadeau gekregen, ik zeg dat met opzet,want veroverd heeft u niets, en al zeer geen schaakharten. Dus zeg niet dat u het uit mededogen deed, bah, u deed het om te irriteren, mij uit mijn toch al zo slechte concentratie te halen, dat wist u dondersgoed.

Mijn team genoten probeerden me nog te overtuigen dat u normaliter een aardig mens moet zijn, ze krijgen in dit geval, lees met de partij van gisterenavond geen gelijk van mij. U begrijpt niet dat schaken een edele sport hoort te zijn, het had u gesierd op te geven, maar dat kwam niet in uw hersens op, en omdat het hier een teamwedstrijd betreft heeft u één argument omdat niet te doen.

Schaken is maar een spel, maak je niet zo druk hoor ik iedereen zeggen, ja maar spellen hebben ook hun ongeschreven regels en mijn tegenstander hoewel allang op leeftijd, zelfs zo oud dat hij de leeftijd waarop het keerpunt van je ‘schaakcarrière’ terecht bent gekomen bij hem al een hele poos achter de rug moet zijn, maar die etiquette regels heeft ie of niet gekend of is ie allang vergeten. Gadver, met opzet met een a, want ik mag niet vloeken, het zal u niet verbazen maar ik ben woest. De enige reden dat ik deze partij niet won, was omdat ik me niet goed voelde, en daardoor beïnvloedbaar was voor randverschijnselen die niets met het schaken op zich van doen hebben.

Ik heb erg veel zin om met dit spel te stoppen, want ik ben het werkelijk meer dan beu, ik had recht op een vol punt en geen % minder, ik ben het zat om aan te horen dat ik het verkloot heb na zo’n mooie partij. Ik ben het zat om aan te horen van had je niet dit of had je niet dat moeten spelen, het stond +4 en de dames zijn afgeruild, alles wint. Zijn gedrag tijdens en mijn gedrag hier middels deze onzin resulteren in het eindresultaat twee verliezers, proficiat.

Eindconclusie
Door jezelf, door de acties die je in het verleden zelf hebt uitgespookt, dwing je af of dingen lukken of niet. Je bepaalt zelf je eigen mate van succes. Je dwingt zelf af of je ergens recht op hebt. Ik meen echter op een hele hoop dingen recht te hebben. Mensen menen recht te hebben op een goede gezondheid, op een gelukkig leven, een luisterende partner, een goede baan, een auto, enig welzijn, en een punt na een mooi opgebouwde partij. Het is altijd je eigen schuld als het niet lukt.
Vergeet mijn gejammer, koop allemaal dat boekje en ik heb nog heel veel werk te doen.

Ik heb moeite om de verzendknop in te drukken, maar ach misschien word ik een paar wedstrijden geschorst, wegens schriftelijk natrappen, kan ik tenminste verder met nuttige dingen.
ad 2:
Beste Hans (je ziet het ik begin al weer positiever te denken) vat het niet persoonlijk op, het ligt niet aan jou, het ligt aan mij, ik heb een slechte jeugd gehad en dat komt zelfs nu nog zij het gelukkig sporadisch zo nu en dan boven mijn theewater uit. Dat boekje legt het echt goed uit hoe het in elkaar steekt, ik moet het alleen nog leren toepassen. Ik hoop dat je altijd een goede gezondheid mag blijven houden en al die andere dingen waar je meent recht op te hebben.

Hey had ik geen thee gezet?! , grrr pikzwart net als de toon in dit verhaal, bah in de gootsteen ermee dan maar.

E.L.L. en de Laar jr.(slechte remisespeler)

Geen opmerkingen: