donderdag 24 maart 2011

De partij Don Leo – Ruurd Ouwehand

Ik had me goed voorbereid, d.w.z. nog even de partij van onze laatste ontmoeting bekeken en nog wat zijvarianten. Er kwam een compleet andere variant op het bord, één die ik maar zelden op het bord krijg.
Het leek alsof ik er goed spel mee kreeg, maar Ruurd had blijkbaar de tijd om als het nodig was even een tempozet te doen om op die manier al zijn stukken te laten meedoen.
Op het einde toen ik wat minder tijd had, en dacht gezien uitslagen en de posities op de overige borden wist ik dat ik moest winnen om het team te laten winnen en offerde ik een volle toren voor een mataanval.


Stellling na .. e6-e5!?

En wit moet hier op winst spelen, want anders wordt het 4-4! (was er nu maar ergens een halfje extra gehaald!?)
Wit heeft in een partij met tot nu toe wederzijds goed spel toch nog iets van een aanval, maar slaat hier de verkeerde weg in met 29. b4?? Moedig maar kortzichtig. Er volgde Dxb4 30. Tb3 Dxd2 31. Pxb6+ Kb8 32. Pa4 Dd1+ enz wit staat nu totaal verloren. Speelbaar was hier nog wel de zet 29. g4 er zou dan bijv. kunnen volgen .. Tf6 (op .. exd4 volgt 30. gxf5 dxe3 31. Pxc3=) 30. dxe5 Dxe5 31. Te2 en zwart staat iets beter.

Mijn teamgenoten jammerde achteraf dat ik hier rapper moest spelen maar in een kompleet verloren stelling heeft dat dus geen zin.
Nee er rest hier maar één conclusie, hij heeft erg goed gespeeld, dat beoordeel ik niet maar dat kan ik stellen aan de hand van Fritz 11, het blijkt dat afgezien van mijn verkeerd ingeschatte torenoffer, ik zelf ook (gelukkig) niet slecht heb gespeeld, ik begon alweer mezelf te twijfelen, niet doen!!

Boom boom Leo

Geen opmerkingen: